Lefsebaking er god demensomsorg

Hjemmelagde julekaker har de fleste av oss et nært forhold til. Duften og smaken av julebakst vekker minner fra tidligere julefeiringer – og bakekunnskap. Dette er kanskje spesielt viktig for mennesker hvor minnene holder på å forsvinne, mennesker som er demente. Mange fra den eldre generasjon har vokst opp med takkebakst før jul. Interessen for baking av lefser og flatbrød har de siste årene også vært stigende blant dagens unge.

Arnfinn Nordbø, sammen med barnebarnet Ragnhild Blomstrøm Nordbø, følger nøye med og kommenterer mens Ingrid Lamark fra Norges bygdekvinnelag sørger for nybakte lefser til beboerne på Midtåsenhjemmet. Foto: brodogkorn.no

Studier viser at opptil 80 % av beboerne på sykehjem er demente. Og studier viser og at det ofte er sprik mellom hva de som bor på sykehjem opplever som meningsfullt og givende, og hva de som jobber der tror. Beboeren vil gjerne være aktive og deltakende. Baking er sånn sett et godt tiltak som både skaper glede og er helsebringende.

Bakstedag på Midtåsenhjemmet

Det var mye latter og glede rundt bakstebordet da Norges bygdekvinnelag og Opplysningskontoret for brød og korn inviterte beboerne på demensavdelingen på Midtåsenhjemmet til å bake lefser sammen med oss nå i desember.

Ingrid Lamark og Mari Gjengedal i Norges bygdekvinnelag demonstrerte prosessen fra deig til ferdig lefse og sørget for at beboerne kunne få bake selv eller bare se og nyte opplevelsen.

«Det er meningsfullt og hyggelig å kunne besøke beboerne her på hjemmet, spesielt nå i førjulstiden. Vi ser at det bringer glede, aktiviserer og bringer folk sammen. Tradisjonsmat fungerer svært godt til dette formålet fordi eldre har sterke minner knyttet til sin barndomsmat», sier de to.

Arnfinn Nordbø (90) har vokst opp med å hjelpe til med takkebaksten på gården i Setesdal. Selv begynte han først å bake egne lefser og flatbrød etter at han fikk et takkbakstkurs hos Bodil Nordjore til jul for 5 år siden. Og baking av flatbrød og lefser har blitt en årlig juletradisjon etter dette. Nordbø bidro også med baketips. Han var særlig opptatt av korrekt fart og trykk og presiserte at «det er viktig å kjevle hardt nok til at den blir skikkelig flat, og løst nok til at den ikke limer seg fast i bordplata.»

En annen av beboerne mente han «nok kunne ha gjort det stort som baker, men trodde det var litt sent å etablere ny bedrift nå..». Og en som bare så på var klar på at «jeg har aldri bakt i hele mitt liv, men er glad i få ting servert» - og det fikk han, og var utrolig fornøyd med lefsen smurt med smør, sukker og kanel.

Midtåsenhjemmet har jobbet aktivt for å gi beboerne på demensavdelingen et bedre tilbud de siste årene. De startet prosjektet «Trygg og glad» høsten 2016 med bl.a. fokus på kompetanseheving av de ansatte, hensiktsmessig sammensetning av beboergrupper, og velferdsteknologi. Dette har resultert i bedre bomiljø, redusert medisinbruk og lavt sykefravær. De har laget «minnekasser» og tilrettelegger for at beboerne skal få delta i juleforberedelsene med bl.a. baking av julekaker.

«Vi ser at mange av våre beboere har stor glede av å delta i selve bakingen, og for andre er stemningen, duften og smaken nok», sier Helene Eikel, avdelingssykepleier på Midtåsenhjemmet.

Hardangerlefse

2 egg
250 g sukker
125 g smeltet smør
½ liter kulturmelk
1 ts hornsalt
1 kg hvetemel

1. Rør sammen egg, sukker og smør. Ha i melken og bland hjortetakksalt med litt hvetemel før det røres i.
2. Bland i hvetemel til deigen er passelig tykk til å kjevle ut.
3. Lefsene kjevles ut ganske tykke, gjerne i byggmel.
4. Lefsene stekes på takke, i en tørr stekepanne eller rett på kokeplaten.

Mari Gjengedal
Rådgiver i Norges bygdekvinnelag
E-post: mari.gjengedal@bygdekvinnelaget.no

Ingrid Lamark
Prosjektleder for Tradisjonsmatskolen
E-post: ingrid.lamark@bygdekvinnelaget.no

Foto: brodogkorn.no
Mari Gjengedal fra Norges bygdekvinnelag sørger for at lefsene blir riktig stekt. Foto: brodogkorn.no

Lørenveien 40

Opplysningskontoret for brød og korn ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

Norges Bygdekvinnelag har tung kompetanse innenfor norsk tradisjonsmat, og holder hundrevis av tradisjonsmatkurs rundt om i landet. I tillegg står organisasjonen bak oppskriftssiden norsktradisjonsmat.no.

Følg saker fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for brød og korn

7 slag havre til jul14.12.2018 09:20:44 CETPressemelding

Havre gir bakverk med god smak og er sunt - bra for hjertet, bra for magen og bra for blodsukkernivået. Fra middelalderen til 2 verdenskrig var faktisk havre det viktigste kornslaget i Norge. I dag er det dessverre ikke like mye brukt. Det er synd gitt havrens gode egenskaper. Og både idrettsfolk og kokker har fått øynene opp for havrens ulike kvaliteter. Nå er det snart jul og da kan du også prøve ut havre. Bak gjerne våre 7 «slag» med havre og kombiner smak og nytte.