NKI

Ledige studieplasser

Hovedopptaket fra Samordna opptak er nå klart, og mange har fått plass på drømmestudiet, mens noen sitter uten ønsket studieplass, usikre på hva de skal gjøre til høsten.

Årets tall fra Samordna opptak
Hovedopptaket fra Samordna opptak er nå klart. Samordna opptak sender i hovedopptaket 2018 ut 98 277 tilbud om studieplass. Dette er 4 176 flere tilbud enn i 2017, en økning på 4,4 %. Av kvalifiserte søkere, har 78,7% fått tilbud om studieplass. Av de som har fått tilbud om studieplass, har 57,4% fått tilbud på sitt høyest prioriterte studieønske. Selv om du ikke har fått plass på førstevalget, er det ingen grunn til å fortvile. Det er heldigvis andre måter å ta drømmestudiet på.

Nettstudier
NKI tilbyr rundt 300 studier og kurs via nettstudier. Utdanning på nett seiler opp som et fullgodt alternativ til annen mer tradisjonell utdanning, og blir stadig mer populært. Friheten til å studere når- og hvor du vil, gjør denne studiemetoden attraktiv for mange. – Nettstudier legger til rette for at stadig flere kan få seg en utdanning, sier Morten Ulriksen, utdanningsdirektør i NKI. – Fordelen med nettstudier er at du kan kombinere studiene med jobb og andre forpliktelser, samtidig som det er et fullgodt alternativ til tradisjonell utdanning, legger han til.

Fagskole – et godt alternativ til høyskole
Mange søker seg inn på høyskole og universitet fordi de ikke vet nok om andre alternativer, men høyere utdanning er kanskje ikke det rette for alle. For mange kan fagskole være et bedre alternativ. Fagskoleutdanning er en rask og effektiv måte å komme seg ut i arbeidslivet på, og kombinasjonen av praktisk og teoretisk kompetanse gjør at fagskoleutdannede er ettertraktet i arbeidslivet. Fagskoleutdanning har et omfang på et halvt - til to studieår, og er på nivå etter videregående opplæring.

Mens høyskole- og universitetsstudier er bygget opp omkring en akademisk tradisjon, er fagskole i stor grad bygget etter behov i arbeidslivet. Det du lærer på fagskoleutdanningen, er det du vil ha bruk for i det bestemte yrket du vil inn i. Derfor er alle fagskoleutdanninger utformet i samarbeid med aktører innen yrkesfeltet, og akkreditert av NOKUT, et statlig direktorat som stiller strenge krav til kvalitet i utdanningen. Alle kan tilby ulike yrkesrettede kurs, men en fagskoleutdanning er alltid kvalitetssikret av NOKUT.

Ledige studieplasser
NKI har studiestart hver dag, hele året. Selv om du ikke fikk studieplass via Samordna opptak, er det derfor fullt mulig å bli student til høsten. Om du trenger hjelp til å finne den utdanningen som passer for nettopp deg, kan du snakke med en av våre studierådgivere eller bestille en time til studieveiledning. Vi er opptatt av at alle skal kunne nå de målene de setter seg, og vi hjelper deg gjerne på veien videre.

Om NKI

NKI
Nedre Vollgate 8

67 58 88 00http://www.nki.no

Om NKI Nettstudier
NKI Nettstudier ble etablert i Norge allerede i 1959 og er i dag Nordens største fagskole på nett. I 2007 ble selskapet en del av utdanningskonsernet Intendia Group AS, et av Skandinavias ledende utdanningskonsern med virksomhet i Sverige og Norge. NKI har årlig rundt 10 000 studenter og tilbyr mer enn 330 studiemuligheter innen de fleste fagområder. NKI er levende opptatt av god nettpedagogikk og jobber kontinuerlig med tilrettelegging av best mulig fleksibel utdanning ved bruk av teknologi og læringsmetoder.

Følg pressemeldinger fra NKI

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NKI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NKI