Lederskifte i Gassnova

Tore Amundsen blir konstituert som administrerende direktør i statsforetaket Gassnova fra 1. januar 2013. Bjørn-Erik Haugan, som har ledet Gassnova siden oppstarten i 2005, fortsetter som rådgiver i selskapet. Arbeidet med å rekruttere ny permanent leder starter umiddelbart.

Lederskiftet kommer etter en periode med betydelig turbulens rundt selskapet. Dette har ført til stor slitasje på organisasjonen og tatt oppmerksomhet bort fra den store og viktige oppgaven som selskapet er satt til å løse. Gassnova har som formål å forvalte statens interesser knyttet til CO2 -håndtering.

– Ved å endre lagoppstilling, er det styrets håp at vi igjen kan samle all energi og oppmerksomhet om det viktige oppdraget vi er satt til å utføre, sier Einar Steensnæs, styreleder i selskapet.

Styret behandlet og besluttet endringene i ledelsen av selskapet på et styremøte i går, etter å ha mottatt et brev fra Bjørn-Erik Haugan der han påpekte behovet for en slik endring.

– Det er viktig at styret, ledelse og organisasjon nå samlet kan gjenvinne ro og fokusere på selskapets viktige oppgaver. Min opprinnelige tanke har vært å fratre som administrerende direktør i løpet av neste år, da min kontrakt gir meg mulighet å gå over i en annen stilling i Gassnova fra fylte 62 år. Jeg er imidlertid kommet til at jeg best kan bidra til å skape grobunn for nødvendige, byggende prosesser ved å fratre som administrerende direktør fra nyttår, sier Bjørn-Erik Haugan.

Media og omverdenen har den siste tiden reist flere kritiske spørsmål om virksomheten i Gassnova. Denne situasjonen har vært håndtert med samme grad av ryddighet og grundighet som selskapet legger til grunn for all sin virksomhet, og spørsmålene har blitt utførlig besvart.

– Hvert enkelt forhold har vært gjenstand for åpne prosesser innad i selskapet. Der det har forekommet avvik, er det iverksatt forbedringsprosesser. Styret har i disse sakene vært holdt løpende orientert i dialog med ledelsen. Det er all grunn til å takke Bjørn-Erik Haugan for den innsatsen han har gjort for Gassnova, sier Einar Steensnæs.

Gassnovas nye sjef, Tore Amundsen, er i dag daglig leder for Teknologisenteret på Mongstad. Dette er verdens største anlegg for testing og utvikling av teknologier for CO2 -fangst.

Amundsen er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Han har hatt en rekke lederstillinger i norsk industri gjennom de siste tredve år, i blant annet Kværner og Simrad Optronics. Han har dessuten hatt styreverv i flere norske og utenlandske selskaper, i tillegg til styret i Norsk Industri og hovedstyret i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

Kontaktpersoner:

Direktør Eksterne Relasjoner Tove Dahl Mustad, tlf 970 50 537