Ledere synes ansatte blir for fulle på jobbfesten

I en ny undersøkelse gjennomført av Akan kompetansesenter kommer det frem at én av to ledere med personalansvar synes noen blir i overkant beruset når jobben inviterer inn til sosiale sammenkomster. I samme undersøkelse gir 55 % av ansatte uttrykk for det samme.

Elisabeth Ege

Det finnes mange situasjoner der arbeidsplassen inviterer til sosiale sammenkomster hvor ansatte kan drikke sammen utenfor arbeidstid. Julebord, sommerfester, seminarer og konferanser er eksempler på situasjoner som bærer preg av fritid, men som også er tilknyttet jobben. Julebordsesongen er nå for fullt i gang. Vet du hvilke holdninger som gjelder på din arbeidsplass?

«Vi anbefaler virksomheter å utarbeide noen kjøreregler som sier hva som er greit og ikke greit med tanke på alkoholbruk og spill. Å avklare forventninger er gunstig for arbeidsmiljøet, effektivitet, sikkerhet og arbeidsplassens omdømme sier Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter».

I en undersøkelse Perduco gjennomførte i 2013, på oppdrag fra Akan kompetansesenter, kom det frem at så mange som 6 av 10 virksomheter i privat sektor mangler slike kjøreregler.

«Kjøreregler er bevisstgjørende og alle vet hva de har å forholde seg til og hva som skjer dersom disse brytes. Noen enkle kjøreregler vil bidra til å gjøre interne jobbsammenkomster hyggeligere for alle», forteller Ege.

Her er noen eksempler på hva kjøreregler kan inneholde

• Sosiale arrangement utenfor arbeidstid skal være inkluderende for alle
  • I vår virksomhet har vi nulltoleranse for ruspåvirkning på jobb. Dette gjelder alkohol og illegale stoffer
  • Ved representasjon, reise, kundemøter og andre arbeidsrelaterte anledninger, forventer vi måtehold da de ansatte også i disse situasjoner er å betrakte som representant for virksomheten
  • Lukt av alkohol og/eller bakrus er uforenlig med å være på jobb. Nærmeste leder avgjør om hjemsendelse
  • Ved bekymring, mistanke eller brudd på kjørereglene, har nærmeste leder ansvar for å snakke med og følge opp den det gjelder

Når det gjelder julebordet, kan fem enkle råd gjøre dette inkluderende:

• Snakk på forhånd om hvordan dere vil ha det. Hva er OK, hva er ikke OK
  • Sørg for at tilbudet om alkoholfri drikke er like lett tilgjengelig som alkoholholdig drikke
  • La andre ting enn drikke være i fokus, f.eks. mat med god kvalitet
  • Ikke spør andre om hvorfor de ikke drikker alkohol
  • Dans mer, drikk mindre

Om undersøkelsen:

Webbasert undersøkelse gjennomført av Akan kompetansesenter i perioden juni - august 2015.Undersøkelsen ble sendt ut til ca. 4200 personer fordelt på omtrent 2200 virksomheter gjennom Akan. Ca. 1400 respondenter, som er ledere, tillitsvalgte, verneombud, HR-ansvarlig, bedriftshelsetjeneste og andre ansatte.

Elisabeth Ege

«Du, av alle» – sykepleiere som har stjålet og brukt medikamenter fra arbeidsplassen17.11.2016 11:47Pressemelding