Ledere rekrutterer konservativt, ikke for fremtidens behov

Ledere rekrutterer konservativt. De tar lite hensyn til endringer som vil komme på arbeidsplassen, og baserer seg i all hovedsak på dagens behov. Det viser en undersøkelse utført av Respons Analyse på oppdrag for Adecco. – Jeg tror mange bedrifter tar for liten risiko når de rekrutterer, og vil sitte med ansatte som har feil kompetanse når endringene virkelig slår inn, sier Torben Sneve, konsernsjef i Adecco.
– De aller fleste bedrifter vil vinne på å tenke mer langsiktig når de rekrutterer, de må tørre å basere seg på en annen kompetanseprofil enn det de tradisjonelt har gjort, sier Sneve. Foto: Adecco

Rekruttering baseres i all hovedsak på dagens behov

Bare 7 % av de spurte lederne forventer store endringer i arbeidssituasjonen fremover, og ville derfor rekruttert en annen kompetanse enn den de trenger i dag. Hele 36 % av lederne rekrutterer basert på kun dagens behov. 57 % tar noen små forbehold om endringer de tror vil komme, men i all hovedsak baserer de seg på dagens behov. – De aller fleste bedrifter vil vinne på å tenke mer langsiktig når de rekrutterer, de må tørre å basere seg på en annen kompetanseprofil enn det de tradisjonelt har gjort, sier Sneve.

I følge undersøkelsen tror flertallet av lederne (49 %) at endringene kommer om 5-10 år. 23 % tror de kommer allerede om 2-5 år. – Digitaliseringen og automatiseringen i arbeidsmarkedet skjer nå i rekordfart. Mange bedrifter kan få seg en skikkelig smell når de ser at endringstakten akselererer og de sitter der med ansatte som har en kompetanse tilpasset gamle behov, sier Torben Sneve.

Bygg og anlegg, vare- og detaljhandel i tillegg til helse, sosial- og omsorgstjenester rekrutterer mest konservativt. De baserer seg i liten grad på endringer i arbeidssituasjonen når de rekrutterer. – Man vil se store omveltinger i disse bransjene også. Kan noe automatiseres så vil det bli automatisert – også på byggeplassen, sier Sneve.

Hva vil bli de største endringene i fremtidens arbeidsmarked?

Hele 61 % av de spurte lederne mener at teknisk og digital kompetanse blir viktig i de fleste jobber. 36 % tror at roboter og algorytmer vil ta over flere jobber. 37 % tror at en person får flere karriereløp, og konstant vil måtte omstille seg. – Vinnerne i fremtidens arbeidsmarked er de som klarer å omstille seg og tilegne seg nødvendig kompetanse gjennom hele arbeidslivet, sier Sneve.