Leder-utfordringer i barnevernet rammer familier

Organisasjonen for barnevernsforeldre (OBF) ser med bekymring på situasjonene som utspiller seg både på sosiale media og i flere av landets aviser samt tv-kanaler i disse dager.

Dette er uten tvil en situasjon vi må ta på største alvor. Likevel mener OBF at det er viktig å skille mellom de ulike situasjonene som har blitt beskrevet og de ytringer som er blitt publisert.

For det første tenker vi i OBF at det er helt uakseptabelt at offentlig ansatte og/eller deres barn henges ut i sosiale media, at man er uenig i det som skjer er en ting men å true med hensikt til å skremme eller utføre grufulle handlinger er rett og slett forkastelig.

På den andre side skaper overskrifter som «fylkesmannen i Oppland har funnet lovbrudd i 89 prosent av sakene hos Land barneverntjeneste» en slags forståelse for at noen foreldre opplever kontakten med barneverntjenesten som en enorm belastning, der gode målrettede hjelpetiltak eller samarbeid er fullstendig fraværende.

Vi i OBF er opptatt av at barneverntjenestene må ta sin del av ansvaret for at situasjonen er blitt som den er i dag, at tilliten til barnevernet er svekket. Mange av disse foreldrene som går til det skrittet å true, trakassere eller skremme ansatte og deres barn, må bli tatt på alvor. Ikke bare fra politiets side, men av dem som jobber i tjenestene FØR det kommer så langt.

Mange av disse foreldrene kan ha erfaringer som fører til at samarbeidet kan bli særlig krevende, vi i OBF tenker at også her må barneverntjenesten som den profesjonelle part være villig til å møte oss med respekt, ærlighet, forståelse og velvilje.

OBF er klar over at mange av barneverntjenestene lider under dårlig eller manglende ledelse, dette kan føre til dårlig hjelp til familier i krise, at uriktig hjelp tilbys familier, at oppfølging av barn, foreldre og fosterforeldre etter omsorgsovertakelse blir mangelfull, at barn og foreldre lider, at ansatte slutter og at fosterforeldre ikke makter å stå i sin oppgave lengre. Dette er særdeles alvorlige konsekvenser som uskyldige mennesker vil bli rammet av, da særlig de aller mest sårbare barna.

Leder Merethe Løland ønsker at flere barneverntjenester skal benytte seg av erfaringsformidlere slik som Stavanger barneverntjeneste har gjort i flere år. Det innebærer at foreldre i kontakt med barneverntjenesten kan fortelle hva dem ønsker at ansatte skal gjøre annerledes og hvordan vi som foreldre opplever forskjellige faser i en krise og ikke minst hvordan de ulike prosessene i barnevernet oppleves for oss.

Merethe Løland Leder OBF 98134958

Om Organisasjonen for barnevernsforeldre (OBF)

Organisasjonen for barnevernsforeldre (OBF)
Torggata 1

Organisasjonen for barnevernsforeldre (OBF) ble stiftet 17.november 2013. Vi jobber for å bedre barnevernet gjennom dialog og samarbeid, med myndigheter, politikere, fagfeltet og organisasjoner med tilsvarende målsetning. Målet vårt er å bedre situasjonen for familier i kontakt med barnevernet og sikre god oppfølging av barn og foreldre etter en omsorgsovertakelse.

Følg saker fra Organisasjonen for barnevernsforeldre (OBF)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Organisasjonen for barnevernsforeldre (OBF) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.