Leder Melodi Grand Prix 2019

Heidi Ruud Ellingsen blir ny programleder for Melodi Grand Prix sammen med Kåre Magnus Bergh.

Kåre Magnus Bergh og Heidi Ruud Ellingsen. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Hun er sanger, danser og skuespiller, og er blant annet kjent fra musikaler som «Spellemann på taket», «Singing in the rain», og TV-serien «Hjem». Mange har også sett henne som Solveig i «Peer Gynt»-spelet på Gålå.

Denne høsten har hun blitt hyllet for hovedrollen som Alex i musikalen «Flashdance».

Prosjektleder og musikksjef Stig Karlsen sier følgende om valget av Heidi Ruud Ellingsen som ny programleder for MGP:

– Heidi er en stor entertainer som har en egen evne til å trollbinde publikum fra scenen. Hun har også en nærhet, en varme og en boblende entusiasme som smitter. Hun er en scenepersonlighet som MGP gleder seg veldig til å jobbe med. Det skal bli svært spennende å ta henne fra teaterscenen til et av de absolutt største TV-formatene.

Ruud Ellingsen sier det er en stor ære å bli spurt om å lede MGP sammen med Kåre Magnus Bergh.

– Melodi Grand Prix er en høytidsdag på linje med julaften og 17. mai. Dette er et av få programmer som er en del av vår felles hukommelse, og som binder generasjonene sammen. MGP er noe både jeg, min lille sønn og bestefar på 80 har et forhold til.

Den nye programlederen, som selv er født i «Bobbysocks»-året 1985, forteller at hennes første MGP-minne er da Bettan og Jan Wærner vant med «Duett». Men det var Anita Skorgans «Oliver» som ble spilt om igjen og om igjen gjennom hele barndommen.

Om sin rutinerte programledermakker sier hun:

– Kåre Magnus har en evne til å få oss som seere til å slappe av. Han møter artistene på en raus, uselvisk og uhøytidelig måte og har en leken og respektfull tilnærming til sin rolle som programleder. All kred til han, det blir en fryd å få jobbe sammen.

Artister og låtslipp

Heidi Ruud Ellingsen gjør sin første opptreden som MGP-programleder fredag 25. januar. Da presenterer programlederduoen de 10 artistene som skal konkurrere i Melodi Grand Prix 2019. Alle låtene slippes samme dag.

Billetter til finalen

Den direktesendte MGP-finalen går av stabelen lørdag 2. mars. Billettene til Oslo Spektrum legges ut for salg fredag 7. desember kl 10.00.

Pressekontakter:

camilla.sand@nrk.no, mob: 90069807
andreas.blaauw-hval@nrk.no, mob: 93806942

Kåre Magnus Bergh og Heidi Ruud Ellingsen. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Norsk rikskringkasting AS (NRK) skal fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr strømmetjenester for radio og TV, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. I tillegg har NRK et bredt tilbud til publikum på nett.