Ledende aldersforskere til Oslo

Flere av Europas fremste aldersforskere samles i Oslo 2. – 4. mai i anledning den Nordiske gerontologikongressen. Eldreminister Åse Michaelsen åpner kongressen, som regnes som en av de viktigste møteplassene for aldersforskere internasjonalt.

Dette er den 24. gangen at den Nordiske gerontologikongressen arrangeres. I løpet av de tre dagene kongressen pågår, vil nærmere 800 deltakere fra hele verden få presentert over 600 faglige innlegg med det siste fra den internasjonale forskningsfronten.

Historisk har det vel neppe noen gang før vært knyttet større forventninger til aldersforskningen enn i dag. Et bakteppe preget av et raskt aldrende Europa tvinger fram ny kunnskap og nye løsninger gjennom samarbeid på tvers av både fag og disipliner.

På programmet står temaer som lengre arbeidsliv, nye omsorgstjenester, velferdsteknologi, demens og delirium, ensomhet og depresjon, og sosial ulikhet i aldring.

Hovedtemaet for kongressen er Lessons of a lifetime. Forskning på alderdom dreier seg ikke bare om temaer knyttet til det å være gammel, men også om hva som har betydning for aldringsprosessen, både på individ- og samfunnsnivå.

Smakebiter fra programmet

Første hovedinnleder er John Beard fra Verdens helseorganisasjon. Hvorvidt lengre liv kan by på flere muligheter, er i hovedsak avhengig av én viktig faktor: helse gjennom livsløpet. Hvordan holde seg frisk og rask gjennom hele livet, også i eldre år, er tema for hans foredrag.

I det neste hovedinnlegget får vi høre de norske alderspsykiaterne Geir Selbæk og Knut Engedal komme med det siste på forskningsfronten om hvordan man kan redusere risiko for demens.

På kongressens andre dag vil Jon Kvist belyse to av de viktigste utviklingstrekkene som den nordiske velferdsstaten står overfor: aldringen av befolkningen og økende sosial ulikhet. Videre vil Karen Andersen-Ranberg fortelle om hvordan telemedisin kan bidra til å redusere utfordringer knyttet til befolkningsaldring, mens Mika Kivimäki vil snakke om bruk av «big data» i aldersforskning. På kongressens siste dag vil Sandra Torres rette blikket mot betydningen av migrasjon for aldring og eldre år, og Taina Rantanen vil snakke om viktigheten av aktiv aldring for eldres livskvalitet.

Du kan finne mer informasjon på kongressens nettsider, https://24nkg.no og på sosiale medier, https://www.facebook.com/24NKG/ og https://twitter.com/nkg2018

Petter Hveem (90 82 83 61)

Arrangører:
Nordisk gerontologisk forening
Norsk selskap for aldersforskning
Norsk geriatrisk forening
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse
Folkehelseinstituttet
Velferdsforskningsinstituttet NOVA, OsloMet – storbyuniversitetet