Lave kraftpriser kan skape ny industri

Energipriser for kraftintensiv industri i Norge er blant de laveste i verden, viser ny rapport. Lave kostnader og stabil tilgang på fornybar kraft gir et godt utgangspunkt for videreutvikling av norsk industri i global konkurranse.

Studien er gjennomført av det tyske forskningsinstituttet Fraunhofer i samarbeid med det nederlandske instituttet Ecofys på oppdrag fra Energi Norge. De to har sammenliknet energipriser i Norge med prisene i utvalgte OECD-land.

Rapporten konkluderer med at Norge har svært gode ordninger for kraftintensiv industri sammenliknet med andre land, og at dette gir konkurransefortrinn. Sentralt står et velfungerende energimarked, økende tilbud av kraft fra utslippsfrie kilder og god forsyningssikkerhet. I tillegg tilbys industrien særordninger for nettkostnader, elsertifikater og CO2.

– Rapporten bekrefter at rammebetingelsene for kraftkrevende industri i Norge er unike, og at det er godt grunnlag for videre vekst, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge.

(Rapporten er vedlagt i sin helhet)