BASF

Lavdose omega-3 tenderte mot å redusere vaskulær død, men ikke alvorlige kardiovaskulære hendelser

(München) Lavdose med reseptbelagt omega-3 reduserte ikke risikoen for alvorlige kardiovaskulære hendelser hos diabetespasienter, selv om man så en positiv trend i reduksjon av vaskulær død.

• 1 gram per dag med reseptbelagt omega-3 reduserte ikke forekomsten av alvorlige kardiovaskulære hendelser hos diabetespasienter i løpet av en syv års oppfølgingsstudie
  • Lavdose med reseptbelagt Omega-3 tenderte mot å redusere vaskulær død hos diabetespasienter sammenlignet med placebo

Tilskudd med 1 gram omega-3 viste ikke reduksjon i forekomsten av alvorlige vaskulære hendelser hos diabetespasienter. Dette kom frem i ASCEND-studien1, presentert i München 26. august under Hot Line-sesjonene ved European Congress of Cardiology (ESC). ASCEND-studien ble gjennomført av University of Oxford, som en randomisert, prospektiv, dobbeltblindet studie, med 15.480 pasienter som deltok fra hele Storbritannia. I løpet av 7 års oppfølging evaluerte studien om 100 mg aspirin (Bayer AS), 1 gram reseptbelagte omega-3 (0,41 gram EPA + 0,34 gram DHA) eller begge behandlinger, kunne forhindre kardiovaskulære sykdommer og kreft hos pasienter med diabetes.

Av de 7 740 pasientene som fikk Omega-3 fettsyrer, oppsto det alvorlige vaskulære hendelser hos 689 pasienter, noe som ikke viste en signifikant forskjell sammenlignet med placebo (712 pasienter, p = 0,55).

Sammensetningen av alvorlige vaskulære hendelser inkluderte ikke-fatalt myokardinfarkt eller hjerneslag, forbigående iskemiske hendelser eller vaskulær død.

Når det gjelder totaldødlighet, var det færre vaskulære dødsfall (186) blant pasientene allokert i omega-3-gruppen, sammenlignet med placebo (228), selv om det ikke viste statistisk signifikans (p = 0,81).

Christopher Paul Cannon, MD, ved Brigham og Women's Hospital i Boston og studiens opponent, klassifiserte ASCEND-studien som en lavdoseintervensjon.

Triglyseridnivået hos pasientene ble ikke målt i studien
Studien er publisert i New England Journal of Medicine og det er ifølge forfatterne: "... mulig at en reduksjon i triglyseridnivået kan gi fordeler hos noen pasienter med diabetes." Den nåværende godkjente behandlingen for hypertriglyseridemi er 2 til 4 gram reseptbelagt omega-3.

Under en pressekonferanse sa doktor Louise Bowman, som presenterte omega-3-delen av studien: "... det er fortsatt mulig at en høyere dose kunne ha vist effekt i det primære endepunktet ..." 2. To store studier med harde endepunkter, som undersøker denne hypotesen, vil bli presentert i løpet av 2018.

Resultatene fra ASCEND-studien undersøkte om omega-3-fettsyrer kan forhindre kardiovaskulære sykdommer hos en ny gruppe pasienter, nemlig diabetikere uten kjent kardiovaskulær sykdom.

De nåværende godkjente indikasjonene på reseptbelagt omega-3 er hypertriglyseridemi og post-myokardinfarkt (etter hjerteinfarkt). Høykonsentrert omega-3 (omega-3-syreethylestere 90) er godkjent i mer enn 80 land som et legemiddel for sekundær forebygging av hjerteinfarkt, samt for behandling av hypertriglyseridemi.

Referanser

[1] The ASCEND Study Collaborative Group. (2018) Effects of Aspirin for Primary Prevention in Persons with Diabetes Mellitus. N Engl J Med DOI: 10.1056/NEJMoa1804988.

2 Low, N. (2018). ESC: Omega-3 Supplements No Better Than Olive Oil for CV Risk. MedPage Today. Online on 26 of august 2018 at https://www.medpagetoday.com/meetingcoverage/ esc/74763

Om BASFs Divisjon for Ernæring & Helse
BASFs divisjon forernæring & helse tilbyr en omfattende produkt- og tjenesteportefølje til næringsmiddel- og dyreernæring, farmasøytisk industri og smak/parfymeindustri. Med innovative løsninger og moderne teknologi, hjelper vi våre kunder med å forbedre deresvirksomhet og bærekraften i produktene. Våre ernæringsportefølje for mennesker inkluderer vitaminer og karotenoider, plantesteroler, emulgatorer og omega-3 fettsyrer. Vitaminer og karotenoider utgjør også en viktig del av vår dyreernæringsportefølje og andre tilsetningsstoffer slik som sporstoffer, enzymer og organiske syrer. Vi tilbyr farmasøytisk industri et bredt spekter av hjelpestoffer og store volum av aktive farmasøytiske ingredienser som ibuprofen og omega-3 fettsyrer. Videre tilbyr vi aromaingredienser som citral, geraniol og L-menthol. BASF Nutrition & Health opererer i Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika og Asia-Stillehavet. For mer informasjon, gå til www.basf.com

Om BASF
BASF lager kjemi for en bærekraftig fremtid. Vi kombinerer økonomisk suksess med miljøvern og samfunnsansvar. De over 115.000 ansatte i BASF-gruppen jobber kontinuerlig med å bidra til suksess for våre kunder i nesten alle sektorer og land i verden. Vår portefølje er organisert i fem segmenter: Kjemikalier, ytelsesprodukter, funksjonelle materialer & løsninger, landbruksløsninger og olje og gass. BASF omsatte € 64,5 milliarder i 2017. BASF-aksjene handles på børsene i Frankfurt (BAS), London (BFA) og Zürich (BAS). Ytterligere informasjon på www.basf.com

Audra Delgado
Phone: +47 980 94 240
audra.delgado@basf.com

Om BASF

BASF
Lilleakerveien 2C

Følg saker fra BASF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BASF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.