Lav prisvekt på matvarer

Tall fra SSB viser at prisen på mat og alkoholfri drikke økte med 0,3% fra september til oktober 2017. I løpet av de 12 siste månedene har matprisene sunket med 1,2%, mens konsumprisindeksen generelt har økt med 1,2%.

– Den svake prisøkningen i oktober er ikke overraskende etter at matprisene har sunket to måneder på rad, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.

Nedgangen i matprisene fra juli til august var på hele 3,4%, og var betydelig sterkere enn vanlig på den tiden av året. I tillegg sank matprisene med 0,6% fra august til september i år.

– Derfor var det grunn til å forvente en svak oppgang nå, sier Størksen.

Ser vi de siste 12 månedene under ett, har matprisene likevel sunket med 1,2%. Samtidig har konsumprisindeksen økt med 1,2%.

– Konkurransen i dagligvaremarkedet er åpenbart fortsatt svært sterk, avslutter Størksen.