Lastebilsjåførene får hevet minstelønn

På 5 timer overtid er det enighet om lastebilsjåførenes lønn. – Det var en tøff mekling, og vårt viktigste krav om hevet minstelønn ble oppfylt, sier forhandlingssjef i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Minstelønnen ble hevet med 5.8 % på laveste trinn og generelt tillegg til alle ble 2 kroner.

Et viktig mål i mekling var å beholde minstelønnsstigen. – Har man jobbet som lastebilsjåfør i mange år skal det lønne seg. Derfor måtte vi i mekling sørge for å løfte trinnene i minstelønnsstigen, sier Jæger. Allmenngjort minstelønn vil med nye tariffavtaler blir 165.65 kroner. Dette er en økning på 7.33 kroner.

– Nå er også kompetansebilaget bedret. Etterbetaling til arbeidsgiver for YKB-kurs hvis man slutter i bedriften er fjernet og reise og opphold skal dekkes av arbeidsgiver, sier Jæger.

I tillegg skal det være et utvalgsarbeid for kompetanse innenfor bransjen. – Dette utvalget skal vurdere tillegg for kompetanse, som for eksempel Yrkeskompetansebevis, ADR og maskinførerbevis/truckførerbevis, sier Jæger.

Det er også verdt å merke seg at det skal forhandles lokalt med en pott på 0.7 % av frontfagsrammen.

Resultatet skal nå på uravstemming, med frist 7. juli klokka 12.00.

Øvrige resultater:

• Frontfagets bestemmelser om forskuttering av sykepenger, og rett til betalt ved gyldig fravær før og etter 1. og 17. mai inngår i resultatet.
  • Renholdere, hjelpearbeidere og verkstedansatte vil få 4 kroner i økning på minstelønnen.
  • Ny lønnsstige for nærtransport blir:

o   0 år 165.65 kroner

o   3-6 år 167.65 kroner

o   + 6 år 169.65 kroner

• Langtransport får en økning på produktiv tid til 99,61, som er en økning på 3,71 kroner.