Lars Monsens ville eventyr for barn

Boka "Helt vilt" handler om Lars Monsens mange dramatiske møter med bjørn i Alaskas villmark.

Lars Monsen og Øivind Berg er aktuelle med en ny bok i serien om Lars Monsens ekspedisjoner for unge lesere, "Helt vilt - på tur i bjørneland". Her avbildet med den første boka, Hva villmarka lærte meg (våren 2016).

Det er Øivind Berg som i samarbeid med Lars Monsen har skrevet Helt vilt – på tur i bjørneland. Dette er andre bok i serien om Lars Monsens ekspedisjoner for unge lesere. Sammen har de klart å gjenskape Monsens glede over naturopplevelser og villmarksliv på en helt spesiell måte – en invitasjon til å bli med Lars Monsen på tur – i bokform.

Den første boka, Hva villmarka lærte meg, fortalte om Monsens første turer og begeistring for norsk natur. Denne gangen er det turer i Alaskas villmarksområder og nærkontakt med de store rovdyrene som beskrives. Monsens fascinerende møter med ville dyr, og rovdyrene spesielt, har preget forholdet til dem: Respekt!

Helt vilt - på tur i bjørneland er rikt illustrert av illustratøren og serietegneren Esben Slaatrem Titland, og hans fortellende tegneseriestrek bidrar til at boka blir lettlest, spennende og engasjerende.

Boka utkommer på Larsforlaget og passer for barn og unge fra ca. 8 år (både høytlesning og lese selv).

Øivind Berg (f. 1955) har skrevet mange bøker for barn, ungdom og voksne om friluftsliv og norsk natur. Han er tildelt kultur- og kirkedepartementets spesialpris for sitt samlede forfatterskap av naturbøker for barn. Han har også fått Sørlandets litteraturpris i klassen sakprosa.

Lars Monsen(f. 1963) er forfatter, villmarks- og ekspedisjonsfarer, programleder og foredragsholder. Han har bl.a. skrevet boka Norge på langs, en klassiker innenfor villmarkslitteraturen. Hans står også bak flere populære og prisbelønte TV-programmer. For tiden er han aktuell på NRK 1 med Monsen på villspor.

Lars Monsen og Øivind Berg.