Lars Elling: Først Galleri Brandstrup, så New York

Maleren Lars Elling har lagt bak seg sitt mest produktive år. Torsdag åpner han separatutstilling hos Galleri Brandstrup. I mars venter USA-comeback på et av New Yorks viktigste kunstgallerier.

Utstillingen ”Samtidig – like i nærheten”, som åpner på Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo torsdag 28. februar, er Lars Ellings første separatutstilling på norsk jord på tre år. Utstillingen består av 15 nye oljemalerier i Ellings spesielle eggoljetempera-teknikk.

-Pågangen fra norske og internasjonale kunstkjøpere er uvanlig stor foran denne utstillingen.  Lars Elling har en stor og kjøpesterk tilhengerskare, som strekker seg både ned i Europa og over til USA. Det er alltid en begivenhet når Lars Elling viser frem helt nye kunstverk, sier gallerist Kim Brandstrup. Alle Ellings siste separatutstillinger har vært utsolgt på åpningsdagen.

-Det siste halve året har jeg nærmest jobbet dag og natt for å bli ferdig med alt som skal vises frem i 2013. De siste fem-seks årene har jeg vært veldig opptatt av 1600-tallsmaleriet, spesielt barokken. Bildene mine henter mye fra teaterspråket og handler om relasjoner mellom mennesker, og maktforhold dem i mellom. Psykologiske dramaer i en klassisk scenografi, forteller Lars Elling.

Elling er èn av fire norske kunstnere som Galleri Brandstrup skal presentere på den internasjonale kunstmessen The Armory Show i New York 7.-10. mars. De øvrige er Fredrik Raddum, Bjørn Båsen, og Per Maning. Uken etter årets viktigste kunstbegivenhet i verdensmetropolen, får Elling sitt definitive USA-comeback på Sean Kelly Gallery – ansett som et av New Yorks mest prestisjefylte kunstgallerier.

-Å få stille ut på SKNY er for en norsk kunstner like stort som en norsk fotballspiller som får prøvespille for AC Milan. I New York finner du verdens kanskje mest kresne publikum. Mine arbeider blir målt opp mot de aller beste, sier Elling.

For flere opplysninger om Lars Ellings utstillinger, kontakt gjerne Kim Brandstrup (telefon 915 45352) eller Marit Gillesipe (telefon 918 28212) hos Galleri Brandstrup.

Om Galleri Brandstrup

Galleri Brandstrup
Tjuvholmen allè 5

22545454http://www.brandstrup.no/

Galleri Brandstrup Oslo was founded by Kim Brandstrup and Marit Gillespie in 2000 at the historic site of Madserud Gård on Skøyen in Oslo. In March 2010 we were the first gallery to move to Oslo’s new gallery district, Tjuvholmen, where we are still located.

Our stall of artists includes a selection of the driving forces within Nordic contemporary art. Additionally we pride ourselves on working with some of today’s most groundbreaking and internationally renowned artists, such as representing Marina Abramović and Joseph Kosuth in Scandinavia, a result of our close collaboration with the Sean Kelly Gallery in New York. Our artists are selected with conviction, based on their unique conceptual and visual expression. The gallery displays monthly exhibitions. We also organize projects and shows with museums and other galleries, besides participate in art fairs; the past years we have been showing at The Armory Show and Art Brussels. In 2011, Brandstrup organized an exhibition by Mark Quinn, alongside White Cube Gallery in London and Kistefos Museum. We have displayed solo exhibitions with John Baldessari and Kohei Yoshiyuki in joint efforts with Sonnabend Gallery, Marian Goodman Gallery, Turid Meeker Contemporary Art and Yossi Milo.

The gallery has gained expertise in providing contemporary art in public and private spaces on commission. We emphasis on site-specific and thematic alteration, in collaboration with in stall and out sourced artist. Our projects are dedicated to art as an expression of human creativity, which is consequently a significant factor in our experience of our everyday life. The essential components in our commissioned projects are planning and production, with a consistent quality control throughout the process. We work in close collaboration with our artists, the clients and potentially architects, interior designers and landscapers.

In 2014, Galleri Brandstrup along with Eli Lilleng Ertvaag formed BGE Art Projects in Stavanger, Norway. BGE Art Projects provides contemporary art consultancy to companies, public and private collectors. Please visit www.bgeart.com for further information.

Følg pressemeldinger fra Galleri Brandstrup

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Galleri Brandstrup på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Galleri Brandstrup

Melgaard og Bjertnes åpner to utstillinger med felles kunstverk: Sammen igjen etter fem år2.1.2018 07:30:00 CET | Pressemelding

Fem år etter sine siste samarbeidsprosjekter, som tok New Yorks kunstkritikere med storm, er Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnes tilbake med to samarbeidende utstillinger med nye, felles kunstverk. 12. januar åpner duoen dørene for to omfattende utstillinger - på Galleri Brandstrup og Rod Bianco i Oslo. Deretter følger store, individuelle utstillinger på løpende bånd.