Lantmännen og Yara leder an mot verdens første fossilfrie verdikjede for matproduksjon

Stockholm, Sverige & Oslo, Norge, 13. september 2019: Lantmännen og Yara tar rollene som pionerer i omleggingen av matsystemet og etablerer et pilotprosjekt med ambisjon om å introdusere verdens første sertifiserte fossilfrie verdikjede for matproduksjon. Prosjektet vil gjøre forbrukere i stand til å redusere sitt klimaavtrykk ved å velge mat med lavere karbonutslipp.

Omstillingen mot en fossilfri verdikjede starter med jorden. Plantenæring, som er viktig for å sikre utbytte og kvalitet, vil spille en nøkkelrolle i overgangen til en mer klimavennlig matproduksjon. Samarbeidet bygger på Yaras annonserte pilotprosjekt for å bruke fornybar energi til å fremstille mineralgjødsel, og har som ambisjon å redusere karbonavtrykket til Lantmännens sluttprodukter. Gjødselen, som Yara tar sikte på å introdusere i markedet innen 2022, vil redusere den totale karbonavtrykket fra kornproduksjon med 20 prosent.

–  Lantmännen har lenge arbeidet systematisk for å utvikle bærekraftige løsninger på mange områder, ikke minst når det gjelder kultiveringsmetoder og konsepter. Allerede i dag ligger nordiske bønder langt fremme på bærekraft, med lav klimapåvirkning etter internasjonale standarder. Med dette partnerskapet, som er et av våre viktigste initiativer til nå, tar vi ytterligere skritt mot en fossilfri næringskjede og et enda mer bærekraftig landbruk, sier Per Olof Nyman, Group President & CEO i Lantmännen.

Bruk av fornybar energi i mineralgjødselproduksjon vil øke produksjonskostnadene og ha innvirkning på matvareprisene. Ved å samarbeide tett med hele verdikjeden er ambisjonen å minimere tilleggskostnaden for forbrukeren.

– Dette partnerskapet er det første steget mot å omstille hele matsystemet. Pilotprosjektet med Lantmännen vil forene partnere i verdikjeden i en felles innsats for å redusere karbonavtrykket i matproduksjon. Vi må se på nye forretningsmodeller som dekker hele verdikjeden for matproduksjon - fra jord til bord. En bærekraftig og fossilfri næringskjede er bare mulig med mineralgjødsel laget med fornybar energi, sier Svein Tore Holsether, Group President & CEO i Yara.

Lantmännen og Yara tar sammen det første skrittet for å transformere matproduksjonen og oppfordrer alle andre selskaper i verdikjeden til å bidra.

Om Lantmännen
Lantmännen er et landbrukskooperativ og ledende i Nord-Europa innen landbruk, maskiner, bioenergi og matproduksjon. Lantmännen er eiet av 25 000 svenske bønder, har 10 000 ansatte, opererer i mer enn 20 land og har en årlig omsetning på SEK 45 mrd (omtrent EUR 4,3 mrd). Med korn i hjertet av driften, foredler selskapet dyrkbare landressurser for å få jordbruket til å trives. Noen av Lantmännens mest kjente matvaremerker er AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Schulstad og Vaasan. Vårt firma er basert på kunnskapen og verdiene til generasjoner av bønder. Med forskning, utvikling og drift i hele verdikjeden tar vi sammen ansvar fra jord til bord. For mer informasjon: www.lantmannen.com

Om Yara
Yara dyrker kunnskap for å fø verden og beskytte planeten, for å oppfylle visjonen om et samarbeidende samfunn, en verden uten sult og med respekt for planeten. For å oppfylle disse forpliktelsene leder selskapet an i å utvikle digitale verktøy for presisjonslandbruk og samarbeider tett med partnere gjennom hele næringens verdikjede for å utvikle mer klimavennlige løsninger. I tillegg er selskapet opptatt av å jobbe for bærekraftig mineralgjødselproduksjon. Yara fremmer en åpen kultur for mangfold og inkludering som styrker sikkerheten og integriteten til våre ansatte, leverandører, forretningspartnere og samfunnet for øvrig. Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den eksallerende hungersnøden i Europa, og har en verdensomspennende tilstedeværelse med rundt 17 000 ansatte og operasjoner i over 60 land. I 2018 rapporterte Yara omsetning på 12,9 milliarder dollar.
www.yara.com

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Lantmännen:

Claes Johansson, Head of Sustainable Development at Lantmännen
Epost: claes.johansson@lantmannen.com
Lantmännen Press Office
Epost: press@lantmannen.com

Yara:
Ellen Cathrine Rasmussen, VP Sustainability Programs & Global Projects
Telefon:
Epost:
ellen.cathrine.rasmussen@yara.com

Josiane Kremer, Director External Communications
Epost: josiane.kremer@yara.com

Lantmannen Wheat Farmer

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

AIR Worldwide Estimates Insured Losses for Typhoon Faxai Will be Between USD 3 Billion and USD 7 Billion15.9.2019 22:40:00 CESTPress release

Boston, Sept. 15, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Catastrophe risk modeling firm AIR Worldwide estimates that industry insured losses from Typhoon Faxai, which made landfall in Japan on September 9, will be between JPY 340 billion (USD 3 billion) and JPY 740 billion (USD 7 billion). AIR Worldwide is a Verisk (Nasdaq:VRSK) business. According to AIR, Typhoon Faxai made landfall in Yokosuka, a southern suburb of Tokyo, on the main island of Honshu at around 3:00 a.m. local time Monday, September 9, with 1-minute sustained wind speeds of 170km/h (105 mph). Faxai crossed Tokyo Bay to strike Tokyo City with winds still equivalent to a strong Category 2 hurricane. Faxai brought damaging winds across southeastern Honshu, along with storm surge and heavy precipitation to coastal regions. Impacts were reported across Chiba, Kanagawa, and Shizuoka prefectures. Storm surge was highest along the eastern shores of Tokyo Bay: JMA recorded a storm surge of more than 1 meter in Mera, Chiba Prefecture. The ci

Valberedningens förslag till styrelse och revisor för Oasmia Pharmaceutical AB inför årsstämman 201915.9.2019 21:00:00 CESTPressemelding