Lansering av forsøksordning med matpakkelevering og presentasjon av undersøkelsestall om skolemat fra Norstat

Sammen med Bryn skole inviterer Mills AS Redaksjonen til å møte elever, lærere, foreldre og ernæringsfysiolog som ønsker å rette fokus på behovet for en ny, nasjonal skolematordning.

Riktig ernæring har  påvirkning på den læringen som skjer i løpet av skoledagen. Både barnas energinivå og evne til å konsentrere seg endrer seg umiddelbart etter et sunt og godt skolemåltid. Behovet for en skolematordning er godt dokumentert, og eksempler fra inn- og utland viser at skolematordninger øker trivsel, læringsutbytte og kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller.

Selv om mange barn har med seg mat hjemmefra, er det også mange som ikke har det. I en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Mills oppgir kun 2 av 10 skoleansatte at alle elevene alltid har med seg matpakke på skolen. 1 av 4 av de som jobber på ungdomsskolen er direkte bekymret for hvorvidt elevene får i seg tilstrekkelig næring. Undersøkelsen vil i sin helhet bli lagt frem på arrangementet på Bryn skole.

I høst skal det gjennomføres en prøveordning der 100 familier får matpakker levert hjem til seg hver morgen og tre skoleklasser får dem levert direkte til skolen. Prøveordningen gjennomføres av Mills for å avdekke i hvilken grad en slik matpakkelevering kan legge grunnlaget for en ny skolematordning for norske elever.

Prøveordningen lanseres på Bryn skole tirsdag 15. august, kl. 11.00

Program:

• Et matpakkepanel med elever fra 5.klasse ved Bryn skole vil teste og anmelde skolemat, og fortelle hva de liker og ikke liker.
  • Rektor og lærere fra Bryn skole vil være tilgjengelig for Redaksjonen. De vil snakke om hvilken innvirkning skolematen har på undervisningssituasjonen. Foreldrerepresentant fra FAU vil også være tilstede for å dele sine erfaringer.
  • Ernæringsfysiolog Marte Gjeitung Byfuglien vil fortelle om sammenhengen mellom læring og ernæring, samt legge frem tallene fra Norstat som er gjennomført både blant foreldre og skoleansatte. Byfuglien som er ansatt i Mills vil også si noe om hvorfor selskapet nå har utviklet prøveordningen med skolemat for skolebarn.

For påmelding og mer informasjon:

Kommunikasjonssjef i Mills, Øyvind Vederhus, oyvind.vederhus@mills.no , telefon: 951 37 950

Om Mills DA

Mills DA

Mills DA er et norsk, familieeid mat- og merkevarehus som ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder vi hus fremdeles, og produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer under merkevarene Delikat, Mills, Vita hjertego’, Soft Flora og Melange. Vår hovedoppgave å gjøre det enklere for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat.

Følg saker fra Mills DA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mills DA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mills DA