Lanserer verdens første batteripantemaskin i Norge
Av et årlig forbruk på 2000 tonn husholdningsbatterier i Norge er det en stor andel som ikke samles inn som spesialavfall. I en befolkningsundersøkelse YouGov har gjennomført for Coop Norge og Energizer, svarer 26 prosent at de kaster brukte husholdningsbatterier i restavfallet. Samtidig svarer 80 prosent at de klar over at batterier kan inneholde miljøgifter, og nesten like mange mener det er viktig å gjenvinne brukte batterier.
- Coop er eid av kundene og vi er opptatt av å gjøre det enkelt for medeierne å ta bevisste og miljøriktige valg. Selv om de fleste returnerer brukte batterier til dagligvarebutikkenes returstasjoner, må nordmenn bli enda flinkere. Kunnskapen om at batterier kan være miljøfarlige er tilstede, men noen trenger kanskje et ekstra dytt for å kaste de på riktig måte. Derfor er det veldig spennende å være med å teste ut en panteordning for batterier i enkelte av våre Obs-butikker i samarbeid med Energizer, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop.
Det er grunn til å tro at en batteripanteordning vil ha en positiv effekt. I befolkningsundersøkelsen svarer halvparten av de spurte at en panteordning vil påvirke andelen batterier de hadde returnert på riktig måte. Og blant de som i dag kaster brukte batterier i restavfallet er det hele 71 prosent som mener en panteordning ville hatt en effekt.
- Vi er stolte over samarbeidet med Coop Norge om dette flotte initiativet som bidrar til å øke bevisstheten om batteriretur og betydningen av bærekraft. Som verdens største batteriprodusent er vi opptatt av hele livssyklusen til et batteri, fra produksjon til avfall, sier Richard Podevin, nordeuropeisk markedssjef for Energizer, som blant annet produserer Energizer Ecoadvanced - det første husholdningsbatterier laget delvis av resirkulerte batterier.
Batteripantemaskinen som i slutten av april og begynnelsen av mai testes i utvalgte Obs-butikker på Østlandet, er verdens første i sitt slag. Maskinen er utviklet av det svenske teknologiselskapet Refind, og lar kundene pante alle typer husholdningsbatterier på tilsvarende måte som flaskeautomater. Kundene mottar én krone per batteri i form av en verdikupong som kan benyttes til å kjøpe nye batterier.
- Batteripantemaskin er en morsom måte å øke kunnskapen om riktig batteriretur. Vi har et langt og godt samarbeid med Coop, og vårt felles mål om å ta vare på miljøet gjør selskapet til en perfekt partner for dette prosjektet, sier Podevin.
Batteripantemaskinen har vært tilgjengelig for kunder på Obs! Lillestrøm og Obs! Alnabru i slutten av april, der over 1700 batterier ble returnert. Førstkommende lørdag vil den være tilgjengelig for kunder på Obs! Vinterbro.
Bakgrunn om batteripantemaskinen
- Utviklet av selskapet Refind med utgangspunkt i en idé fra studenter ved den svenske høyskolen Chalmers i 2008
- Selskapet utviklet først en batterisorteringsmaskin ved bruk av kamera og deep learning-programvare
- Refind utviklet deretter verdens første batteripantemaskin på oppdrag fra Energizer
- Maskinen gir kundene en verdikupong på én krone per innlevert batteri. Verdikupongen kan brukes ved kjøp av nye Energizer batterier
- Batteripantemaskinen vil i første omgang være tilgjengelig for kunder på utvalgte Obs!-varehus
Fakta om Energizer Ecoadvanced
- AA- og AAA-batterier laget med 3,8 prosent resirkulerte batterier
- Mer stabile og holdbare sammenlignet med vanlige Alkaline-batterier
- Kan lagres i opptil 12 år
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom