Forskningsrådet

Lanserer ny støtteordning: 70 millioner til klimavennlig sjøtransport

26.5.2016 10:35 | Forskningsrådet

Del

En ny støtteordning skal sette fart på utviklingen av miljøvennlig energiteknologi. 70 millioner kroner skal gå til klimavennlige skip.

Batteriferga Ampere er helnorsk fra idé til ferdig. Ny støtteordning skal sette fart på utviklingen av miljøvennlig energiteknologi. Foto: Enova.
Batteriferga Ampere er helnorsk fra idé til ferdig. Ny støtteordning skal sette fart på utviklingen av miljøvennlig energiteknologi. Foto: Enova.

– Regjeringen har som mål å gjøre Norge verdensledende på miljøvennlig skipsfart. Gjennom denne ordningen vil vi bidra til at næringen får mer miljøvennlig teknologi ut på markedet, og at de skaper flere grønne arbeidsplasser, sier næringsminister Monica Mæland.

Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova lanserer nå en prøveordning for utvikling av miljøvennlig teknologi, Pilot-E. Den første utlysningen er på 70 millioner kroner. Gitt at det kommer gode prosjekter, skal pengene gå til aktører som ønsker å utvikle nye løsninger for utslippsfri maritim transport.

Ferjesambandene er viktige aktører for å innføre ny miljøvennlig teknologi. Rundt 70 ferjesamband med 100 ferjer skal lyses ut og settes i drift i løpet av de nærmeste årene. Mange av disse anbudene vil komme til å stille krav til reduserte klimagassutslipp. Det forventes derfor stor etterspørsel etter nullutslippsfartøy de nærmeste årene.

Banebrytende ideer

Målet med ordningen er at helt nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi skal bli utviklet og tatt i bruk.

– Her er vi ute etter de virkelig banebrytende ideene, ikke de som bare forbedrer eksisterende teknologi. PILOT-E blir et viktig verktøy for oss i omstillingen og arbeidet med bærekraftige løsninger, sier adm. direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.

Pilot-E er et finansieringstilbud til næringslivet. Gjennom ordningen vil aktørene følges tett opp fra idé til marked. De vil blant annet få en egen mentor med spisskompetanse som følger prosjektet.

– Vi jobber for å bli stadig mer brukervennlige. Næringslivet har etterspurt en tettere samordning av de ulike aktørene i virkemiddelapparatet. Her vil de møte oss med én stemme, sier adm. direktør Arvid Hallén i Forskningsrådet.

Prøveordning

Første utlysning åpner høsten 2016, Forskningsrådet og Innovasjon Norge har i denne omgangen satt av til sammen 70 millioner kroner, som blir supplert med en fleksibel ramme fra Enova. Første runde er et prøveprosjekt for å teste ut hvor godt ordningen fungerer i praksis, og om det skal gjøres grep for å forbedre ordningen. Temaene for utlysningene kan variere fra år til år.

– På veien mot lavutslippssamfunnet trenger Norge nye løsninger som kan øke verdiskapingen, bedre forsyningssikkerheten og redusere miljøbelastningen. Da er vi avhengig av at flere gode ideer blir utviklet og at de tas raskt i bruk i markedet. Det skal Pilot-E bidra til, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Kontakter

Kommunikasjonsrådgiver Kristoffer Robin Haug
telefon 958 30 942
epost krh@forskningsradet.no

Bilder

Batteriferga Ampere er helnorsk fra idé til ferdig. Ny støtteordning skal sette fart på utviklingen av miljøvennlig energiteknologi. Foto: Enova.
Batteriferga Ampere er helnorsk fra idé til ferdig. Ny støtteordning skal sette fart på utviklingen av miljøvennlig energiteknologi. Foto: Enova.
Last ned bilde

Lenker

Om Forskningsrådet

Forskningsrådet
Forskningsrådet
Drammensveien 288
0283 OSLO

22 03 70 00http://www.forskningsradet.no/

Norges forskningsråd er myndighetenes sentrale forskningspolitiske rådgiver. Forskningsrådet finansierer forskning for vel 8 milliarder kroner.

Følg saker fra Forskningsrådet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Forskningsrådet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Forskningsrådet

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom