Lanserer brettspill for å gjøre hverdagsmåltidene mindre stressende

1 av 3 småbarnsforeldre* blir stresset av hverdagsmåltidene. Tidsklemme, uro, masing og dårlig samvittighet er noen av stikkordene. Nå har fagfolk i Mills alliert seg med pedagoger, småbarnsfamilier og psykiater Finn Skårderud, og utviklet et spill som integreres som en del av måltidet for å bidra til matro og trivsel når familien samles rundt spisebordet.
Matro er i salg hos ARK denne høsten.

Spillet er produsert av Egmont Damm, og er å finne i alle ARK-butikker fra og med august 2016.

Lek med maten

– De største utfordringene knyttet til hverdagsmåltidet er at mange små barn ikke liker maten, ikke sitter i ro under måltidet, og ikke vil spise. Målet med spillet er å skape glede og måltidstrivsel, men samtidig oppmuntre til et variert og sunt kosthold, uten at det virker påtvunget, sier Knut K. Heje, administrerende direktør i Mills.

Familiemåltidet sentralt for et godt forhold til mat senere

– Fundamentet for å få et godt forhold til mat senere i livet etableres i svært tidlig alder, og her står familiemåltidet sentralt. Dette betyr ikke at vi vil tvinge allerede stressede foreldre til felles familiemåltider hver dag, men at de gangene man prioriterer å spise sammen, så er det faktisk hyggelig. Her kan Matro-spillet være et godt verktøy, og hjelpe flere til å ta tilbake måltidet som familiehøydepunkt i en ellers stressende hverdag, sier Heje.

Fortsatt strengt regelverk rundt bordskikk

En fersk undersøkelse viser at 2 av 3 foreldre oppdrar barna likt eller strengere ved måltidssituasjoner sammenlignet med hvordan de selv ble oppdratt som barn. 4 av 10 småbarn får ikke gå fra bordet før de har spist opp maten.

– Samfunnet har beveget seg i takt med utviklingen og moderniseringen på de aller fleste områder, men når det gjelder bordskikk har vi strandet litt i et rigid og strengt regelverk. Med små barn rundt bordet er det ikke til å unngå at dramatiske følelsesutbrudd oppstår, glass veltes og at spisenekt kommer og går. Om en bare skal fokusere på hva barna ikke skal gjøre er det ikke rart det blir dårlig stemning. Dette tror vi kan unngås ved å skape mer matro rundt bordet gjennom litt mindre regelrytteri, sier Merete Sivertsgård, som er pedagog i Ellingstad barnehage på Nesodden.

Hun har bidratt med å utvikle Matro-spillet, og mener at barn trenger hjelp til å sette ord på de ulike sansene, og at dette er noe voksne kan hjelpe til med på en leken og informativ måte, der barnet selv får utforske, og oppdage.

– Vi tror og håper at dette spillet vil stimulerer til mat- og måltidsglede, og bidra til at barn vil tørre å prøve ut nye matretter og bli mer bevisste konsumenter av mat, sier hun.

For mer informasjon:Kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus, oyvind.vederhus@mills.no , telefon: 951 37 950

Om Mills DA

Mills DA er et norsk, familieeid mat- og merkevarehus som ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder vi hus fremdeles, og produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer under merkevarene Delikat, Mills, Vita hjertego’, Soft Flora og Melange. Vår hovedoppgave er å gjøre det enklere for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat.

Om Matro

Våren 2015 lanserte Mills initiativet ”Matro” på Villa Sult i Oslo, sammen med psykiater Finn Skårderud. Matro er et ambisiøst og langsiktig prosjekt hvis mål er at folk flest skal få et godt, sunt og avslappet forhold til mat igjen. Denne gangen ønsker Mills å få flest mulig familier til å bruke måltidet som en hyggelig og samlende arena.

Om Matro-spillet

Matro-spillet går i all enkelhet ut på å spille seg gjennom måltidet. Enkle, morsomme oppgaver som alle klarer, ispedd små oppgjør med gamle måltidsnormer. Spillet er pedagogisk, men lekent, morsomt og engasjerende. Det er svært enkelt å integrere som en del av måltidet, og tar hensyn til at hverdagsmåltidene gjerne er korte. Det passer for småbarnsfamilier uavhengig av hva slags måltidsoppdragelse de fører. Det tar liten plass, er enkelt å sette seg inn i, og kan spilles så ofte eller sjelden som familiene ønsker.

Om undersøkelsen

* Tallene stammer fra en representativ undersøkelse blant norske foreldre om barns matvaner generelt og utfordringer knyttet til hverdagsmåltidet spesielt. Et utvalg på 1102 foreldre har svart på undersøkelsen som er gjennomført av Respons Analyse på vegne av Mills DA i februar 2016. Vi har her fokusert på svarene fra foreldre med barn i alderen 0-6 år, her definert som småbarnsforeldre. Denne gruppen består av 477 personer

Matro er i salg hos ARK denne høsten.
Matro
Matro