Lanserer Arbeidslivets klimauke

8 av 10 små og mellomstore virksomheter i Norge er opptatt av klima og miljø. Men bare 4 av 10 tror det lønner seg å gjøre klimatiltak, viser en fersk undersøkelse. Nå lanserer et samlet norsk arbeidsliv, med støtte fra Klima- og miljødepartementet, Arbeidslivets klimauke.

Vibeke Hammer Madsen og Vidar Helgesen i Bonn

Den nye kampanjen for arbeidslivet ble presentert under klimaforhandlingene i Bonn onsdag denne uka.

– Vi er i Bonn for å finne løsninger på klimautfordringene. Små og mellomstore virksomheter landet over kan utgjøre en stor forskjell. Det er en myte at det bare lønner seg med miljø- og klimatiltak i store selskaper. Med Arbeidslivets klimauke inviterer vi til Norges største miljødugnad blant små og mellomstore virksomheter, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H).

Sammen med NHO, LO, Virke og resten av partene i arbeidslivet har Helgesen initiert en kampanje for å sette miljøarbeid i små og mellomstore virksomheter på dagsorden. Kampanjen består blant annet av en nettside med forslag til hvordan man kommer i gang med klima- og miljøarbeid.

Stort engasjement, stort potensial

En ny undersøkelse gjennomført av Norstat viser at det finnes et stort potensial for mer klimaarbeid blant små og mellomstore virksomheter i Norge. 8 av 10 oppgir at de er veldig opptatt av klima og miljø, men bare 4 av 10 tror det lønner seg å gjøre klimatiltak. Og bare 1 av 10 små og mellomstore virksomheter har et klimaregnskap.

– Jeg er overbevist om at bærekraft er bra for business. Lønnsomt fordi du sparer penger på å bruke ressurser mer effektivt. Etterspurt fordi kunder ønsker bærekraftige produkter og fremtidens talenter tiltrekkes av bærekraftige arbeidsplasser. Nødvendig fordi vi må beskytte ressursene vi baserer vår verdiskaping på, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke.

Selve «Arbeidslivets klimauke» går av stabelen 15. januar, men tiltaket ble offentliggjort i dag. Målet frem mot januar er å samle deltakere fra små og mellomstore virksomheter, og å spre informasjon om initiativet.

Les mer her: https://arbeidslivetsklimauke.no/

Jo Randen
Kommunikasjonsrådgiver, Klima- og miljødepartementet
E-post: jo.randen@kld.dep.no

Camilla Skjelsbæk Gramstad
Miljø- og CSR-ansvarlig, Hovedorganisasjonen Virke
E-post: camilla.gramstad@virke.no

Vibeke Hammer Madsen og Vidar Helgesen i Bonn

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.