Langsiktig satsing på reiselivsprofilering
- Regjeringen følger Stortingsmeldingen og bekrefter en langsiktig satsing på reiselivsprofileringen. Dette budsjettet gir oss mulighet til å bygge videre på den positive reiselivsutviklingen i Norge, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Økende interesse for Norge
Reiselivsnæringen kan se tilbake på nok en god sommersesong med en økning på en prosent i antall kommersielle gjestedøgn sammenlignet med rekordsommeren i 2016. Sommersesongen 2017 utgjør med dette den fjerde sommersesongen på rad med en god økning fra utlandet. Sammenlignet med sommeren 2013, har antall utenlandske gjestedøgn økt med 37 prosent, noe som tilsvarer 1,65 millioner flere gjestedøgn.
- Vårt mål er at flere skal velge Norge som reisemål - hele året. Det krever at vi markedsfører en større bredde av det norske reiselivsproduktet både når det gjelder årstider, destinasjoner og aktiviteter. For å kompensere for en økt moms på reiselivsproduktene, blir det enda viktigere å jakte de betalingsvillige segmentene som eksempelvis det internasjonale møte- og kongressmarkedet og arrangementer sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm
En bredere nasjonal merkevare vil skape mer reiselyst til Norge
Regjeringen har varslet at den vil utarbeide en strategi for kultur og reiseliv, med vekt på å stimulere til økt kulturturisme i Norge. Det er satt av 2 millioner kroner til å etablere et forenklet klyngeprogram særlig rettet inn mot samspill mellom kultur og reiseliv i regi av Innovasjon Norge.
- Vi trenger å få opp flere klynger fra reiseliv og kreative næringer og det er flott å se at vi nå får muligheten til å se på en tilpassing som gjør at dette kan bli enklere i fremtiden, sier Holm
Hun mener Norge trenger en bredere nasjonal merkevare for å tiltrekke flere betalingsvillige turister gjennom hele året. – Vi tror en slik satsing på å synliggjøre norske kulturopplevelser vil få flere til å se mot Norge fremover, sier Holm.
- Det er også gledelig å se at regjeringen også vil videreutvikle ordningen med Nasjonale Turiststier med til sammen 10,5 millioner kroner, en økning på 3 millioner fra 2017, sier Holm.
- Årets statsbudsjett gir oss mulighet til å videreutvikle reiselivssatsingen. Vi ønsker å jobbe enda mer målrettet og effektivt innenfor de rammer som nå er gitt oss for å løfte frem flere helårlige opplevelser i hele Norge som tiltrekker betalingsvillige turister, avslutter Holm.
Nøkkelord
Kontakter
Mona Raa RavndalSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:942 97 048morav@innovasjonnorge.noBilder
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og Eksfin finansierer Nordic Halibut med til sammen 178 millioner kroner18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kveiteoppdrettsselskapet Nordic Halibut på Averøy i Møre og Romsdal mottar lånefinansiering på 102,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 75 millioner kroner fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) til nytt landbasert settefiskanlegg på Tingvoll samt drift.
Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters17.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.
Presseinvitasjon til Hannover Messe - besøk av statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz11.4.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer norsk presse til årets Hannover Messe, en av verdens største industrimesser, der Norge i år er partnerland. Statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz besøker den norske paviljongen mandag 22. april.
Tina Stiegler blir ny divisjonsdirektør i Innovasjon Norge21.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding
Tina Stiegler skal lede Innovasjon Norges største kundedivisjon som selskapets nye divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling.
Bionova fungerer godt, viser den første evalueringen20.3.2024 10:45:29 CET | Pressemelding
Bionovas to ordninger fungerer etter hensikten, viser evalueringen som er gjennomført av Oxford Research.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom