Landsmøte i Norsk Folkehjelp

Velkommen til Norsk Folkehjelps 20. ordinære landsmøte på Quality Airport Hotel Gardermoen 23.- 25. august. Landsmøtet er organisasjonens øverste myndighet, og avholdes hvert 4. år. Landsmøtet skal diskutere og vedta prinsipprogram og overordnede prioriteringer for perioden 2019-2023. I tillegg skal politiske vedtak fattes og nytt styre velges.

Norsk Folkehjelp fyller 80 år i år, og er med sine nær 12 000 medlemmer og 2300 ansatte i 36 land en av Norges største humanitære organisasjoner. Over 2000 frivillige deltar daglig i redningsoppdrag ett eller annet sted i Norges land. Norsk Folkehjelp er dessuten en fremtrendende global aktør innen humanitær mine- og eksplosivrydding.

Styreleder Gerd Kristiansen står på gjenvalg for neste landsmøteperiode, mens Amalie Hilde Tofte fra Industri Energi er innstilt på valg som ny nestleder. Blant delegatene finner man også LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Fra Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner stiller generalsekretær i det sørafrikanske vinarbeiderforbundet CSAAWU, Trevor Christians, og Mercia Andrews, som leder den sørafrikanske organisasjonen The Trust for Community Outreach and Education (TCOE).

Eksterne gjester er utenriksminister Ine Eriksen Søreide, samfunnsikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring‐Gjedde (Frp), SV-leder Audun Lysbakken, Anniken Huitfeldt (Ap) og Knut Storberget.

Dagsorden og oversikt over landsmøtedelegater