Landskapsfabrikken blir en del av Asplan Viak

Eierne av Landskapsfabrikken AS har blitt enige med ledelsen i Asplan Viak AS om at Asplan Viak overtar alle aksjene i selskapet fra 1. mars 2018.
Administrerende direktør i Asplan Viak, Øyvind Mork (t.v.), Inge Dahlmann og Anders Nypan (Landskapsfabrikken) og Bård Helland (Asplan Viak).

Landskapsfabrikken består av fire ansatte, som alle vil flytte inn i våre Oslo-lokaler i Kongens gate fra 1. mars.

- Dette er et veldig hyggelig kjøp. Landskapsfabrikken har et godt renommé og veldig dyktige medarbeidere og eiere. Vi har fra før en ledende posisjon innen landskapsarkitektur, men dette vil styrke oss ytterligere. Vi ser frem til å få samlet kompetansen hos oss, sier Øyvind Mork, administrerende direktør i Asplan Viak.

Landskapsfabrikken er et svært anerkjent fagmiljø innen landskapsarkitektur, og kontorets prosjekter er presentert både på utstillinger og i en rekke fagtidsskrifter og bøker i inn- og utland. For prosjektet Skjarvelandet ble kontoret tildelt Vakre vegers pris i 2014, for Klimapark 2469 - Juvflye mottok de hedrende omtale i Innovasjonsprisen for universell utforming samme år, og for Kleivodden utsiktspunkt fikk de Landskapsarkitekturprisen i 2017.

- Vi på vår side gleder oss til å bli en del av et større miljø innen landskapsarkitektur. Vi ser dette som en fantastisk og inspirerende mulighet til å fortsette med å skape god arkitektur til glede for alle brukere av våre felles omgivelser, sier Andreas Nypan, daglig leder i Landskapsfabrikken.

Asplan Viak er et av Norges største rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaer. Selskapet har i snart 60 år bistått med tverrfaglig rådgivning og analyser til offentlig og privat virksomhet. Vi har ca. 900 medarbeidere, fordelt på 31 kontorsteder. Virksomheten er organisert i to divisjoner: Plan og Arkitektur og Bygg og Infrastruktur. Asplan Viak er eiet av Stiftelsen Asplan.