Landbruksministeren imponert over topplag i TINE Matcup

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale besøkte fredag Borgund videregående skole for å smake på en av toppmenyene i TINE Matcup.

Foto: Camilla Tangen Nanseth, Natseth Media

Laget «Meget oppegående» fra Vg2 restaurant og matfag kom på 2. plass i Tine MatCup. Tine MatCup er en landsomfattende konkurranse for kokk- og servitørelever på Vg2 og arrangeres av Tine og Norges Kokkelandslag.

Over 60 lag var påmeldt konkurransen, deretter ble 30 av menyforslagene plukket ut av dommerpanelet til 6 semifinaler i ulike deler av landet. Til slutt konkurrerte laget "Meget oppegående" med 5 andre lag i finalen og fikk en sterk 2.plass.

- Det er veldig kjekt å få være tilstede å teste noe av det beste fra TINE MatCup i år. Først og fremst er konkurransen viktig fordi vi trenger dyktige fagarbeidere i hele næringsmiddelindustrien i hotell-og restaurant faget, og da må man starte med utdanningsløpet, Landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

- Konkurransen TINE arrangerer er viktig for å holde motivasjonen oppe, og for ivareta rekrutteringen. Vi trenger flinke fagfolk, og vi trenger bedrifter som tar i mot lærlinger, fortsatte Dale

Elevene som deltok i denne konkurransen fikk i oppgave å lage en treretters meny der landbruks- og matministeren skulle være en fiktiv gjest. Siden oppgaven gikk ut på å server middag til ministeren inviterte de han like godt i egen person for å la han smake. Menyen til laget fra Borgund vgs så slik ut:

Menyen landbruks- og matministeren fikk servert:

PANNESTEKT TORSK: Ovnsbakte plommetomater, sellerirotkrem, smørdampet gulrot, fritert persille, persillesjy, soyasmør

LAMMESKANK: Saltbakte rødbeter, gulrotpurè, stekt aromasopp, syltet kepaløk, glasert kålrot, lammesjysaus med balsamico, Anna potet

BRUNOSTMOUSSE: Brunostkaramell, marengs, bringebærcoulis, valnøttcrumble

Foto: Camilla Tangen Nanseth, Natseth Media

Smart, digital løsning som skal gjør dugnaden enklere18.9.2018 09:23Pressemelding