Lammesesongen er i gang

17.9.2015 09:56 | Nortura

Det er på tide å ta frem fårikålgrytra – høstens lam er ekstra kjøttrike og av høyeste kvalitet!

Et sikkert høsttegn er at lammekjøttet begynner å komme i butikkhyllene. Lam er selve smaken av høst for mange og i fjor ble fårikålen kåret til Norges nasjonalrett. Etterspørselen er derfor stor og Nortura sine sauebønder har jobbet hardt for å sikre nok kjøtt. Fagsjef for småfe, Finn Avdem, i Nortura er svært fornøyd.

Kvaliteten på lamma er helt topp. Norturasauebonden har levert fantastisk flotte lam i oppstarten av sesongen.  Sammenlignet med starten i fjor har vi en gjennomsnittlig vektøkning på 0,8 kg per lam og kjøttfylden er på høyde med rekordåret 2014, så dette er rett og slett imponerende, sier Avdem.

Selv om norsk lam som regel tilberedes på tradisjonelt vis, er det bare fantasien som setter grenser for hvordan kjøttet kan serveres. Gilde tilbyr i år et variert utvalg av lammeprodukter fra ulike områder, både gamle bestselgere og spennende nyheter.

– Den norske forbrukeren har de siste årene blitt mer og mer opptatt av hvor kjøttet kommer fra. Både fra hvilket land, men også fra ulike geografiske områder, forteller PR rådgiver i Nortura, Marthine Haugen Petersen. Alle lam fra Gilde er norske, og høstens lam fra Gilde er i verdensklasse. I Norge har vi store variasjoner i flora og terreng, noe som gjør at lammekjøtt fra ulike områder får ulikt særpreg og historie. Denne høsten selges Gilde Gourmet Lam fra Trollheimen, Sirdalheiene og Jostedalsbreen hos Coop og i enkelte Rema-butikker, Gilde Lam fra Hallingskarvet hos Meny og Gilde Polarlam i Rema sine butikker i nord.

En annen nyhet er Gilde Ovnsklar lammestek med rosmarin og timian, et produkt som kommer i stekepose. Posen holder på fuktigheten under steketiden slik at kjøttet blir saftig, men åpner seg mot slutten slik at kjøttet også får en stekeskorpe. – Dette er et produkt vi har stor tro på, spesielt blant yngre. Mange er bekymret for et tørt resultat når de skal lage stek, så da er dette en sikker løsning, sier Haugen Petersen

Gilde lanserer også to fenalår-nyheter; Gilde Langtidsmodnet Fenalår i skivet pakning og Gilde Fenalår av villsaulam. Spekemat øker i popularitet og fenalår er i vinden som aldri før. Selv et kresent fransk marked har fått øynene opp for det særnorske produktet, og Gilde sitt langtidsmodnede fenalår fra Tynset selges i Paris sine gourmetrestauranter og delikatesseforretninger. Nå kommer produktet i skivet pakning i norske dagligvarebutikker. Fenalår av villsaulam lanseres nærmere jul. Dette er et aromatisk, mørt og kjøttfyldig fenalår av nordnorske villsaulam.

Fakta om lam i Nortura:

• Nortura slakter omtrent 2/3 av alle sau/lam i Norge, totalt ca. 775 000 dyr.
  • Omtrent 80 prosent slaktes i den hektiske lammesesongen fra midten av august til november
  • Nortura har 9 småfeslakterier:
    • Nortura Førde (Sogn og Fjordane)
    • Nortura Forus (Rogaland)
    • Nortura Sandeid (Rogaland)
    • Nortura Rudshøgda (Hedmark)
    • Nortura Gol (Buskerud)
    • Nortura Bjerka (Nordland)
    • Nortura Malvik (Sør-Trøndelag)
    • Nortura Målselv (Troms)
    • Nortura Karasjok (Finnmark)