Laks på landstrøm sparer utslipp tilsvarende 180 000 biler

En studie fra Bellona og ABB viser at ytterligere elektrifisering i sjøfasen av lakseproduksjon kan kutte utslipp av klimagasser med 360 000 tonn CO2 årlig.
Ytterligere elektrifisering av oppdrett kan kutte 360 000 tonn CO2 årlig.

Det tilsvarer utslippene til 180 000 biler, flere enn alle rene elbiler i Norge. Ifølge Anders Karlsson-Drangsholt, seniorrådgiver for havbruk i Bellona, er potensialet stort for å øke bærekraften i havbruksnæringen.

– Selv om halvparten av norske oppdrettsanlegg for laks drives med strøm fra land, kan fire av fem anlegg som fortsatt kjører på lokale dieselaggregater, forsynes fra nettet, sier Karlsson-Drangsholt.

Med et slikt grønt skifte kan bransjen redusere klimaavtrykket med 360 000 tonn CO2 årlig. Seniorrådgiveren peker på at en overgang til landstrøm blir enda viktigere fremover.

– Lakseoppdrett er spådd sterk vekst de neste tiårene. Uten effektive tiltak vil CO2-utslippene også øke. For å være rigget for framtiden må næringen kutte utslipp der det er mulig, oppfordrer han.

Eksisterende løsninger

Løsningene Bellona og ABB presenterer i studien om laks på landstrøm, inkluderer blant annet energilagring i batterier og strømtilførsel helt ut på merdkanten som muliggjør helelektrisk drift og ladning av elbåter.

- Dette er lavthengende frukter for elektrifisering og utslippskutt, kommenterer Karlsson-Drangsholt. - Landstrøm vil også gi bedre arbeidsmiljø på båter, flåter og merdkanten fordi det fjerner eksos, motorstøy og vibrasjoner. I tillegg kan elektriske løsninger øke påliteligheten, redusere vedlikeholdsbehovet og gi økonomiske fordeler i et livssyklusperspektiv.

Selv om det er en rivende utvikling innen elektrifisering og energilagring med batterier og brenselsceller for både maritime, offshore og landbaserte applikasjoner, baserer studien seg på eksisterende løsninger.

– Løsningene vi presenterer er tilgjengelige nå. Havbruksbedriftene trenger derfor ikke vente på teknologiutvikling for å sette i gang. Løsningene er klare for levering, sier Steffen Waal, administrerende direktør ved ABB i Norge.

Synergier og ny næringsvirksomhet

Han trekker også fram at strømkabel til oppdrettsanleggene kan kombineres med kommunikasjonsløsninger til fjernovervåking og landbaserte driftssentraler som kan dekke flere anlegg.

- Elektrifisering kan derved tilrettelegge for effektivisering av driften, forteller Waal.

Direktøren ser også gode muligheter for at laks på landstrøm vil kunne skape ny næringsvirksomhet.

- Se hva petroleumssektoren har betydd for utviklingen av leverandørindustrien, landets nest største eksportnæring etter olje og gass. Løsninger for landstrøm og elektrifisering av havbruksnæringen har også et bra potensial i tillegg til et opplagt bidrag til økt bærekraft for havbruksnæringen, avslutter Steffen Waal.

Studien kan lastes ned fra lenken.

Bellona

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig ideell stiftelse som arbeider for å løse verdens klimautfordringer blant annet gjennom å identifisere og gjennomføre bærekraftige klimaløsninger. Stiftelsen arbeider med økt økologisk forståelse og vern av natur, miljø og helse. Bellona er engasjert i de viktigste nasjonale og internasjonale miljøspørsmål i verden i dag.

Ytterligere elektrifisering av oppdrett kan kutte 360 000 tonn CO2 årlig.
Strøm på merdkanten kan benyttes for lading av elbåter og kraft til teknisk utstyr på lokasjonen.
Logo Bellona

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for motorsportserien FIA Formel E flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.no