Lager standard i kampen mot matjuks
– Matkriminalitet er et verdensomspennende problem. Mange land har de siste årene satt mye inn på å bekjempe dette, og da må vi kunne snakke godt sammen over landegrensene. Flere lignende ord og begrep er i bruk, og vi må sikre at vi bruker samme ord for samme sak, sier forsker Petter Olsen.
Han skal koordinere arbeidet med å lage en felles europeisk standard for ord og begrep for matjuks og autentisering av matvarer, altså det å sjekke om det som påstås om maten er sant.
– Hvordan definerer en for eksempel begrepet «matjuks», og hva med underbegrepene «feilmerking» og «forfalskning»? Matkriminalitet har blitt et omfattende temaområde, og vi trenger å diskutere og definere ord og uttrykk.
Matjuks kan være så mangt. Det kan være å si at en matvare er noe annet enn den faktisk er. Det kan også være feil informasjon om opprinnelsessted, eller å utelate informasjon som skulle ha vært oppgitt om ingredienser i produktet.
Standard på plass neste år
Representanter fra tolv europeiske land møttes i Italia i mai, for å starte arbeidet. Et utkast til standard skal sendes på høring mot slutten av året, og den endelige versjonen skal vedtas i februar 2018. Den nye standarden som skal utarbeides, har fått navnet «Authenticity in feed and food chain – General terms and concepts». Nofima leder arbeidet, og Standard Norge er sekretariat.
I tillegg til den nye begrepsstandarden skal det lages en nettsted for all forskningsrelatert informasjon som har med matjuks å gjøre; dette går under navnet «Food Authenticity Research Network Hub». Her vil man kunne finne alt som er av informasjon om temaet, og det blir også åpent tilgjengelig for alle i 2018. Dette arbeidet er del av det EU-finansierte nettverksprosjektet «Authent-Net», hvor deltakerne har betydelig ekspertise på området mat og opprinnelse.
Nofima har tidligere ledet arbeidet med ulike standarder, blant annet ISO-standarder for sporbarhet av fiskeprodukter, og europeiske standarder for miljøregnskap.
Nøkkelord
Kontakter
Petter OlsenSeniorforsker
Tel:+47 77 62 92 31petter.olsen@nofima.noBilder
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
Oppdrett for å redde havbunnen10.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oppdrett av kråkeboller kan redde tareskogen, samtidig som det kan skape produkter av høy verdi i Norge.
Hvordan maten behandles påvirker holdbarhetsdatoen9.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Lettbedervet mat er merket med siste forbruksdato, og holdbarheten kan bli kortere hvis maten ikke blir produsent og oppbevart korrekt. Nå skal forskere utvikle dynamisk holdbarhetsmerking som tar hensyn til alt som kan påvirke. Du kan dermed være helt trygg på at holdbarhetsdatoen er korrekt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom