Lag sunn, ren og naturlig mat til babyen

I sin nye bok Babymat viser Margit Vea hvor enkelt det kan være å ta kontrollen over maten barnet ditt får å spise. La barnet får nyte og smake, ikke bare konsumere, oppfordrer hun.

Margit Vea: Babymat

– Jeg møter dessverre mange nybakte foreldre som er svært usikre på om barna får den næringen de trenger og som overlater babyens kosthold til matindustrien for å føle seg trygge på at barnet får dekket alle sine behov, forteller Margit Vea, forfatter og faglærer i ernæring, og aktuell med boka Babymat - det første året.

Fire av fem gir barnet sitt industriprodusert mat gjennom hele første leveår. Mens de selv sitter og spiser ferske, nykokte grønnsaker med smør på, som babyen fint kunne spist, får avkommet hermetisert mat på glass. Hvordan kan det ha seg at vi er så redde for å gi barna våre den samme maten vi selv spiser? Hvordan kan det ha seg at vi tror industrien er så mye flinkere enn oss?

Med boka Babymat håper Margit Vea å bidra til at foreldre vil kjenne mestring og få tro på at de selv kan lage mat til barna sine. I boka øser hun av sine kunnskaper om babymat og deler sine velprøvde og gode oppskrifter på alt fra grønnsakmoser, fruktmoser, grøter og middager til desserter, bakverk og drikke. Maten er enkel å lage, og matglede står i fokus.

Torsdag 25. august er Margit Vea å treffe på arrangementet Trilletreff i Cappelen Damms lokaler kl.14, med fokus på sunn, ren og naturlig mat tilpasset barnas utvikling.

Margit Vea er faglærer i ernæring, helse og miljøfag og har en master med barnemat som tema. Hun holder matkurs, har skrevet flere kokebøker og har egen matspalte i Aftenposten. Margit er programleder på Matkanalen, holder foredrag om mat og helse og driver nettsiden www.margitvea.no

Margit Vea: Babymat
Babymat - det første leveåret.
Margit Vea. Foto@Grethe Nygaard