Lærere ønsker mer kunnskap om psykisk helse
I sin doktorgradsavhandling ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, har Stine Margrethe Ekornes sett på læreres syn på psykisk helse i skolen. Ekornes er nå høgskolelektor ved Høgskulen i Volda.
Etterlyser mer kompetanse
Studien viser blant annet at det å vurdere alvorlighetsgrad og omfang hos elever som viser tegn til vansker, og hvorvidt eleven bør settes i kontakt med profesjonelt personell på dette området, oppleves som en utfordring.
– Spesielt virker dette vanskelig hvis eleven selv er lite åpen om sine vansker. Her nevner lærerne stigma knyttet til psykiske vansker som en av grunnene til at elever skjuler problemene, forklarer Ekornes.
Mange lærere med på undersøkelsen
Studien er blitt gjennomført både ved bruk av spørreundersøkelse blant 771 lærere og tre fokusgruppeintervjuer av 15 lærere. Lærere fra 51 skoler i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hordaland er representert.
Både lærere i grunnskole og videregående skole ble bedt om å fortelle om hvordan de sier på sin rolle og sitt ansvar i arbeidet med å fremme elevers psykiske helse. Dette gjaldt både i forhold til andre instanser som Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og skolehelsetjenesten, og foreldre og kolleger.
Sterk sammenheng mellom psykisk helse og læring
Flere forskingsstudier har vist en sterk sammenheng mellom psykisk helse og læring, forklarer Ekornes. Dette er en del av bakteppet for forskerens studie, som nå har undersøkt lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen.
– Her er det et gap mellom opplevd ansvar og kompetanse, som er knyttet til stress fordi man føler et stort ansvar for å drive helsefremmende arbeid og hjelpe elevene sine med vansker.
Ifølge forskeren er lærerne opptatt av å avgrense sin rolle, spesielt opp mot psykologer.
– De føler seg hverken utdannet eller kompetente til å gå inn i rollen som terapeut for sine elever, og er tydelige på at deres oppgave er å avdekke vansker, samt henvise til videre hjelpetjeneste.
Slik kan lærere jobbe med psykisk helse blant elever
Studien peker på tre sentrale kompetanseaspekt for lærerne i dette arbeidet:
- å fremme trivsel i og gjennom det daglige undervisningsarbeidet
- å identifisere vansker på et tidlig tidspunkt og henvise eleven videre til hjelpetjenesten om nødvendig
- å hjelpe eleven til å komme tilbake til klassen og fungere godt sosialt og faglig etter sykdomsperioder
For utfyllende kommentarer kan Stine Margrethe Ekornes kontaktes direkte. Bildet av henne kan brukes fritt og merkes med privat.
Nøkkelord
Kontakter
Aina Rødalkommunikasjonsrådgiver
Tel:98 07 39 63aina.rodal@uv.uio.noStine Margrethe Ekornes
Tel:70 07 53 16stinee@hivolda.noBilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er med sine 2500 studenter et av de største utdanningsvitenskapelige miljøene i Europa, og det eneste samlede utdannings- og forskningsmiljøet i Norge.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast24.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.
Podkast: Hva vet du egentlig om dysleksi?4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles «ren dysleksi». I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom