Lad bilbatteriet for å unngå startvansker

Et strømtomt batteri er frustrerende når du skal starte bilen og komme deg avgårde på jobb eller hjem fra hytta. – Har du opplevd startvansker tidligere i vinter bør du ta en natts vedlikeholdslading av batteriet. Da er bilen klar for kalde dager, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Vedlikeholdslader er en rimelig investering for å få en driftssikker vinter. (FOTO: NAF)

Flate batterier er den hyppigste årsaken til bilberging. Lave temperaturer gjør at bilbatteriets effekt minker dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal med andre ord gjøre en mye tyngre jobb enn på sommeren.

- Ingen har lyst til å oppdage et flatt batteri på morgenen midt i hverdagsstresset. Med påfyll av strøm, vil ikke tidsklemma klemme hardere, sier Sødal.

Et godt råd er å alltid ha fulladet batteri. Batteriet har lettere for å tømmes for strøm når det ikke er toppladet. Når kuldegradene er mange eller når fokksnøen kommer seg inn i motorrommet og legger seg over batteriet, kan batteriet tømmes. En vedlikeholdslader er ikke kostbar, og den er enkel å bruke.

- Følg instruksjonene til laderen og sjekk i bilens instruksjonsbok før du kobler laderen til bilen. En natt med lading, og batteriet er godt som gull igjen, rådgir Nils Sødal. – Det kan lønne seg å lade batteriet jevnlig gjennom vinteren for å unngå startproblemer, fortsetter han.

Dårlig avslutning på hytteturen

Mange nordmenn er hyttefolk. Når bilen står parkert ute på fjellet i noen dager er det ekstra viktig at batteriet er i topp form så man får start på bilen når man skal hjem.

- Det kan være lenge å vente på bilberging når man er i fjellheimen. Lad opp batteriet før hytteturen, så slipper du det, sier Nils Sødal.

Rengjøring av batteripolene

Det er også lurt å sjekke om batteripolene er rene. Finnes det mye irr og skitt på polene gir det større selvutlading og hindrer kontakt med batteriet. Irr fjerner du med såpevann og børste. Skyll deretter med rent vann.

Ny digital reisetjeneste fra NAF: - Vi tar veiboken inn i fremtiden3.7.2018 07:30Pressemelding

62% av nordmenn ferierer i Norge - nå har NAF laget en tjeneste for å gjøre Norgesferien enda bedre. “NAF Lokale opplevelser” er en ny digital reisetjeneste som skal øke reiseopplevelsen langs norske veier, og vitalisere lokalsamfunnene. - Vi ønsker å få flere til å velge norgesferie, og når de gjør det skal de få de beste, lokale tipsene, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Ann Cathrin Andersen.