Opplysningskontoret for frukt og grønt

La naturlige vitaminer hjelpe deg gjennom forkjølelsestiden

Del

Jeg liker alle årstider, bortsett fra november. Den fargerike flotte høsten er over og vinteren lar vente på seg. Det er mørkt, vått og surt ute og forkjølelsesvirus florerer. Hvordan skal vi komme oss gjennom denne tiden uten å bli liggende under dynen? Det finnes ulike råd, og mange sverger til ekstra vitamintilskudd når høstmørket og slappheten kommer. Men trenger vi egentlig vitaminer på boks?

I motsetning til piller som inneholder utvalgte virkestoffer, gir frukt og grønnsaker en blanding av mange flere aktive stoffer enn det er mulig å få inn i en pille. Dessuten smaker frukt og grønnsaker mye bedre.
I motsetning til piller som inneholder utvalgte virkestoffer, gir frukt og grønnsaker en blanding av mange flere aktive stoffer enn det er mulig å få inn i en pille. Dessuten smaker frukt og grønnsaker mye bedre.

To av tre spiser vitaminpiller – det er helt unødvendig

Vitamin C er kjent som det immunstyrkende vitaminet. Det har livsviktige oppgaver i kroppen vår. Fordi vitaminet ikke lagres i kroppen trenger vi litt påfyll hver dag. I motsetning til piller som inneholder utvalgte virkestoffer, gir frukt og grønnsaker en blanding av mange flere aktive stoffer enn det er mulig å få inn i en pille. Dessuten smaker frukt og grønnsaker mye bedre.

Det er mange gode grønnsaker og frukter som inneholder mye vitamin C, og som sammen med andre gode næringsstoffer bidrar til å styrke immunforsvaret. Grønnkål er jo supermat i seg selv, men også paprika, gulrot, brokkoli, hodekål, potet og selvsagt appelsiner gir naturlig vitamintilskudd.

Å spise mye frukt, bær og grønnsaker er en sikker måte å få i seg nok vitamin C på. Ved å spise variert kost, med 5 om dagen og gjerne litt av alle farger, er kosttilskudd helt unødvendig for ellers friske mennesker.

Vil du gi kroppen den beste forutsetningen til å takle uvelkomne virus, er det best å satse på "ekte varer". Da kan du også unne deg en rolig stund under teppet med et stearinlys eller fyr på peisen mens vinden uler og du koser deg med et deilig utvalg frukt og grønt, og venter på at november skal gå over.

Kontakter

Kommunikasjonssjef Gerd Byermoen, tlf. 952 83 171, e-post: gerd.byermoen@frukt.no

Bilder

I motsetning til piller som inneholder utvalgte virkestoffer, gir frukt og grønnsaker en blanding av mange flere aktive stoffer enn det er mulig å få inn i en pille. Dessuten smaker frukt og grønnsaker mye bedre.
I motsetning til piller som inneholder utvalgte virkestoffer, gir frukt og grønnsaker en blanding av mange flere aktive stoffer enn det er mulig å få inn i en pille. Dessuten smaker frukt og grønnsaker mye bedre.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer eller hvor varene er produsert. Dog ønsker vi å fremheve fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge. Vår hovedstrategi er å stimulere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter ved hjelp av langsiktig holdningspåvirkning.

Matglede, sammen med helse og ernæring står sentralt i vårt budskap. Det er en stor utfordring å få fortalt at et høyt daglig forbruk av frukt og grønnsaker er avgjørende for et sunt levesett. Norske forbrukere i alle aldre er vår viktigste målgruppe.

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom