La mobilen hvile når du kjører hjem til jul

Julaften nærmer seg med stormskritt, og helgeutfarten står for tur. Det som stjeler mest oppmerksomhet på bilturen hjem, er trolig mobiltelefonen. – La mobilen ligge i fred, og nyt kjøreturen sammen med familien. Stress ned og følg med på veien, slik at vi alle får en hyggelig førjulstid, oppfordrer Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Ny ordning: Fra 1. januar 2019 vil mobiltasting straffes med 1700 kroner i bot, og to prikker i førerkortet. Er du inne i prøveperioden får du fire prikker. – La mobilen ligge i fred, og nyt kjøreturen hjem til jul, oppfordrer NAF.

Julefreden senker seg ikke over trafikken før det faktisk er jul, og mange har flere timer i bil foran seg. Er du nødt til å svare på mobilen som ringer, må du ha tatt noen forhåndsregler. Tekstmeldingen som tikker inn må vente.

– Det er kun oppstart, gjennomføring og avslutning av samtale som er tillatt, under forutsetning av at mobiltelefonen er plassert i en holder. Den kan også styres via håndfrie løsninger, som en knapp på rattet eller lignende – da kan du ha mobilen i en veske, lomme eller i midtkonsollen. Likevel vet vi at det dessverre brytes lover og regler dagligdags som setter en selv og andres liv i fare, sier Ryste.

Bruker du 23 sekunder på å skrive en kort SMS, kjører du over en halv kilometer uten å fokusere på veien når farten er 80 kilometer i timen.

– I tillegg viser forskning fra England og Australia at sjåfører som tekster mens de kjører, er like uoppmerksomme som promillekjørere med 0,8 til 1,0 i promille. Bare en enkel telefonsamtale øker reaksjonstiden med nesten ett sekund. Det høres kanskje lite ut, men i fart utgjør det mange meter, sier Ryste og legger til: – De som bryter loven, tror ikke at mobilbruken påvirker kjøringen, men i bilen skal du ha full oppmerksomhet på veien hele tiden.

Fra nyttår blir det prikker for ulovlig bruk av mobilen under kjøring

Bruk av mobiltelefon under kjøring, særlig bruk som innebærer tasting og lesing, er forbundet med høy risiko. Forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring blir likevel i svært liten grad respektert. Som et tiltak for å øke etterlevelsen, innføres prikkbelastning for ulovlig bruk av mobiltelefon under kjøring, skriver Regjeringen på sine sider.

Den nye ordningen vil gjelde fra 1. januar 2019. Bryter du mobilforbudet under kjøring vil det medføre to prikker i førerkortet, og er du fortsatt inne i prøveperioden får du fire prikker. I dag gir brudd på forbudet 1700 kroner i bot. Fra nyttår får du prikker i tillegg.

– Har du ikke allerede lagt fra deg mobiltelefonen når du kjører bil, så start nå. Innfør en god vane, stress ned og senk skuldrene når du skal ut å kjøre. La mobilen hvile når du kjører – så vi alle kommer oss trygt hjem til jul, avslutter Camilla Ryste.