La barn vite hva de spiser

Barn må vite at de spiser grønnsaker for å kunne bli glad i dem.

Det er godt kjent at barn bør spise mer grønnsaker. Flere studier viser også at foreldre sliter med å få barna til å spise grønnsaker. Dagligvareslippet høsten 2016 viser at flere matprodusenter har utviklet nye matvarer som inneholder grønnsaker, slik som grønnsakspølser og grønnsakskjøttboller. Fra før finner man pastaprodukter med grønnsaker i butikkhyllene. Disse produktene har til hensikt å øke folks inntak av grønnsaker. I mitt doktorgradsarbeid ved Nofima konkluderte jeg at det kan være feil strategi for å bedre barns kosthold. I studien ble 12 barn i alderen syv til åtte år, og deres foreldre, intervjuet om sine middagsrutiner. Enkelte av foreldrene fortalte at de pleide å lage middagsretter, slik som gryteretter og pai, der de moste grønnsaker for å skjule for barna at de fikk servert grønnsaker. Dette er en strategi som er anbefalt av flere kokker, blant annet den engelske kokken Jamie Oliver.

Må vite hva de spiser

Flere studier viser at barn må vite at de spiser grønnsaker for at de skal kunne utvikle positive preferanser for grønnsaker. For eksempel, dersom barna aldri har spist brokkoli i sin naturlige form kan de ikke vite om de liker brokkoli. Det er derfor lite som tyder på at de vil kjøpe og tilberede brokkoli når de blir voksne og skal gjøre sine egne matvalg.

Barna som deltok i Nofima-studien ga uttrykk for at de ønsket å ha kontroll over hva de spiste. De ønsket å få maten servert adskilt på tallerkenen slik at de selv kunne velge hvilken rekkefølge de skulle spise poteten, fisken og grønnsakene. Noen ville spise det de likte best først, mens andre ville spare det beste til slutt. Fikk de servert mat de aldri hadde smakt før, ville de ha mulighet til smake og gjøre sine egne vurderinger av maten. Dersom foreldrene helte saus over grønnsakene kunne det være nok til at de ikke ville spise grønnsakene. Andre studier bekrefter at dette reflekterer grunnleggende ønsker hos mennesker. Ingen liker å bli presset eller lurt til å spise mat de ikke liker eller aldri har smakt før.

Vet ikke at sushi er fisk?

Flere av barna som ble intervjuet fortalte at sushi var en av favorittrettene, selv om de viste negative holdninger til fisk. Dette kan indikere at barn ikke forbinder sushi med fisk. Jeg mener derfor at barna bør gjøres oppmerksom på at sushi inneholder for eksempel laks, slik at de positive assosiasjonene til sushi kan overføres til andre matretter som inneholder laks.

La barna få vite hva de spiser, når du serverer grønnsaker. La dem for eksempel få se hvordan ertene ser ut før du moser dem til ertepuré. Server gjerne matvarer som er tilsatt grønnsaker men gjør dem oppmerksom på det, og sever helst grønnsaker i sin naturlige form ved siden av. I følge den klassiske tallerkenmodellen bør matrettene tross alt inneholde en fjerdedel grønnsaker.