Kvirrevitt minutt for minutt

Natt til første mai vil radiolyttere fra Russland i øst, til Irland i vest, via Malta i sør kunne følge morgengryets lyder etter hvert som solen stiger opp og vekker fugler av alle slag. 23 steder i 12 land bidrar med naturens egen musikk. Fra Norge får vi følge tiurleik på Voss.

Foto: Sveinung Klyve
En Tiur kjemper for retten til å pare seg med røyene. Hannfuglene driver hverandre til det ytterste i konkurransen. Foto: Sveinung Klyve

Sendingen Fuglesang minutt for minutt varer i seks timer og starter klokken 01.00 på NRK P2. Dette er en europeisk samsending som styres fra Cork i Irland og ledes av Derek Mooney. Her i Norge følger Friluftmagasinets Helge Søfteland tiurleiken på Voss, og er den norske stemmen i sendingen.

Denne feiringen av "naturens symfoni" skjer for 21. gang i år og har skapt stort engasjement i Irland. I fjor ble flere andre europeiske land med, deriblant Norge, og vi bidro med en orreleik på Elverum. Der det kom nydelige fuglelyder akkompagnert av en bjeffende rev som naturlig nok skapte en del forvirring og moro.

Fuglesang minutt for minutt sendes på NRK P2 natt til 1. mai fra klokken 01.00-07.00.

Marienlyst, 30. april 2016

Kontaktperson i NRK: helge.softeland@nrk.no