Kvinner tar styringen gjennom håndverk

Sammen med kvinnelige håndverkere i India, har IKEA skapt kolleksjonen INNEHÅLLSRIK. Ved å jobbe sammen med sosiale entreprenører, skaper IKEA jobber for dyktige kvinner i deler av verden hvor det trengs aller mest. Engasjementet gir kvinner mulighet til å skape en bedre hverdag for seg selv og lokalsamfunnet. Det skaper ikke bare jobber, men også selvtillit, stolthet, økonomisk selvstendighet, positivitet og forandring.

Last ned flere bilder i mediebanken.

IKEAs initiativ for sosiale entreprenører ble startet i 2013. INNEHÅLLSRIK-kolleksjonen er den sjuende kolleksjonen (limited edition) laget i samarbeid med dyktige kvinnelige håndverkere i India.

Kvinnedagen

Den internasjonale kvinnedagen markeres 8. mars hvert år for å feire kvinners prestasjoner gjennom historien og på tvers av nasjoner. Den er også kjent som FNs dag for kvinners rettigheter og internasjonal fred. Vi ønsker at IKEA som varemerke og arbeidsplass skal oppleves som unik, meningsfylt, til å stole på og som en forkjemper for det gode.  Engasjementet rundt sosiale entreprenører og vårt arbeid med kvinnelige håndverkere i India er et godt eksempel på dette.

Last ned bilder her.

Last ned flere bilder i mediebanken.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.