Kvalme og ryggsmerter kan være hjerteinfarkt

Kvinner med diabetes har markant større risiko for å få hjerteproblemer enn andre kvinner. Og symptomene kan være vanskelige å tolke.

Personer med diabetes er spesielt utsatt for å få hjerte- og karsykdommer. Dette gjelder alle typer diabetes, og risikoen øker med alderen. Kvinner har gjerne stummere symptomer på hjerteinfarkt enn menn. Kvinner har ikke nødvendigvis de klassiske hjerteinfarktsymptomene som brystsmerter og stråling i venstre arm, men heller ryggsmerter, smerter i øvre del av magen eller kjeve i tillegg til kvalme og tung pust.

- For kvinner kan symptomene være svært uklare og vanskelige å tolke. Tung pust og kvalme kan være mer framtredende enn selve smerten, forteller Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet.

Verdens diabetesdag
Hjerte- og karsykdom er den vanligste dødsårsaken til personer med diabetes, så det er viktig at disse uvanlige hjerteinfarktsymptomene er kjent. 14. november markeres Verdens diabetesdag. Årets internasjonale tema er kvinnehelse – i Norge setter vi fokus på hjertet.

- Nesten alle med diabetes vil i større eller mindre grad få hjerte- og karproblemer i løpet av livet. Tidlig behandling vil utsette eller i beste fall hindre for tidlig død. Jevnlig kontroll av blodtrykk og fettstoffer i blodet er svært viktig for oss med diabetes, i tillegg til god blodsukkerregulering, forteller Allgot.

Økt puls er bra for hjertet, så 30 minutter med daglig fysisk aktivitet der man blir svett i panna anbefales for å forebygge hjerte- og karsykdom. I tillegg anbefales det å spise sunt og variert, og være oppmerksom på saltinntaket.

- Dersom man er overvektig er vektnedgang den beste forebyggingen, og det samme er røykeslutt for de som røyker, forteller Allgot.

Det man ikke vet, har man vondt av
Flere enn 100 000 personer i Norge har diabetes type 2 uten å vite om det. Å gå med ubehandlet høyt blodsukker over lang tid kan skade blodårene i hjertet. Mange oppdager først sin diabetes type 2 etter et hjerteinfarkt.

- Å oppdage diabetes type 2 tidlig viktig for å redusere risikoen for hjerteinfarkt. Be fastlegen måle blodsukkeret når du er innom, og sjekk din risiko på diabetesrisiko.no, sier Allgot.

Fakta om diabetes:

• 422 millioner mennesker har diabetes i verden
  • I Norge er tallet anslått til rundt 350.000.
  • Rundt 200.000 er diagnostisert med diabetes type 2
  • I tillegg kommer et stort antall som har diabetes type 2 uten å vite om det.
  • 28.000 har diabetes type 1 i Norge.