Samferdselsdepartementet

Kvalitetssikring (KS1) av Grenlandsbanen ferdig

Del

- Regjeringen satser på jernbanen. Vi har økt både vedlikehold og investeringer. Samtidig ser vi på muligheter for å redusere reisetid ved å bygge nye strekninger. Nå har vi mottatt rapport om kvalitetssikring (KS1) av utredningen om en mulig kobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Grenlandsbanen kan binde fylkene Agder, Telemark og Vestfold tettere sammen, og redusere reisetiden mellom Oslo og Kristiansand betydelig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Atkins Norge og Oslo Economics har gjennomført en kvalitetssikring (KS1) av konseptvalgutredningen (KVU) om Grenlandsbanen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. KS1-rapporten ble oversendt tirsdag 18. april.

Konseptet som kommer best ut i både utredningen og kvalitetssikringen er Midtre konsept 2 (M2), som tilsvarer en enkeltssporet jernbane med en dimensjonerende hastighet på 160 km/t. En slik utbygging vil redusere reisetiden med tog mellom Oslo og Kristiansand med 1 time og 3 minutter. Kostnaden ved prosjektet er estimert til 22 milliarder kroner i kvalitetssikringen, hvilket tilsvarer en kostnadsøkning på 28 prosent sammenliknet med KVUen. Kostnadsforskjellen skyldes i hovedsak at kvalitetssikrer vurderer usikkerheten til de kalkulerte kostnadene annerledes enn i KVUen, og at det er mer sannsynlig at kostnadene blir høyere enn at de blir lavere enn beregnet.

Kvalitetssikringen anbefaler ikke bygging av Grenlandsbanen, og viser til at konseptene i KVUen er svært kostbare og har negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det er særlig relativt lave befolkningstall som reduserer lønnsomheten.

I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det i siste seksårsperiode satt av 1,5 milliarder kroner til planlegging og oppstart av Grenlandsbanen. 

Les kvalitetssikringsrapporten Grenlandsbanen

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Jernbanereformen: Konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør: Bedre togtilbud på Sørlands-, Jær- og Arendalsbanen12.10.2017 13:53Pressemelding

- Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen, med mål om et stadig bedre tilbud til de reisende. Konkurranse om driften av persontogtilbudene er en viktig del av regjeringens jernbanereform. Dette vil kunne bidra til et bedre togtilbud og sikrer at staten kjøper togtjenester til riktig pris. I dag har Jernbanedirektoratet sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør, som omfatter togtilbudene på Sørlandet. Vi er opptatt av å høste erfaringer og lære underveis, og derfor skal konkurransene om de øvrige persontogtilbudene lyses ut suksessivt de kommende årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom