Nofima

Kvalitet som laksestrategi

Del

Kan verdien på laks økes på andre måter enn å produsere mer eller å kutte kostnader? Ja, tror forskerne som nå er i gang med å undersøke hvordan ulike former for kvalitet kan øke verdi på lakseproduktene.

Hvilke egenskaper ved laksen bør produsenten fremheve? Strategier for dette er gjenstand for forskningen i Qualidiff-prosjektet. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Nofima
Hvilke egenskaper ved laksen bør produsenten fremheve? Strategier for dette er gjenstand for forskningen i Qualidiff-prosjektet. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Nofima

– Kvalitet handler ikke bare om hvordan en laks smaker. Det kan handle om hvor mye og hvilken type fett den inneholder, eller om farge, fasong og innpakning. Men kvalitet kan også handle om miljømerker, opprinnelse eller merkevarer, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg.

Han leder det nystartede forskningsprosjektet «Qualidiff», hvor forskere skal undersøke både hvor mye ulike kundegrupper etterspør ulike kvalitetsegenskaper, og hvordan vektlegging av slike egenskaper kan gi økt verdiskaping og lønnsomhet. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og skal gå over fire år.

Strategier for å skille seg ut

Differensiering, eller det å fremheve eller skille seg ut, står sentralt i all markedsføring. En måte å gjøre det på, er å fremheve egenskaper som handler om kvalitet. For eksempel om akkurat denne laksen er økologisk produsert, eller at den er produsert i et spesielt geografisk område som gir den en unik historie og kanskje også spesielle fysiske kvalitetsegenskaper, slik som produkter av skrei eller vin, forklarer prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg i Nofima.

Det er mange måter å gjøre dette på, og det er mulighetene produsentene har til å bruke nettopp kvalitetsegenskaper i markedsstrategiene sine som er under lupa i det nye prosjektet.

Konkurransefortrinn

En god strategi er ikke lenger god om den koster mer enn den smaker. Forskerne vil også undersøke hvilke krav og kostnader som følger med de ulike differensieringsstrategiene.

– Vi vil undersøke mulighetene for dette langs hele verdikjeden til laksen, fra den svømmer i merda til den havner på tallerken. Vi har med oss en referansegruppe med industripartnere som skal gi oss råd for å gjøre forskningen mest mulig relevant, og vil også dra nytte av Nofimas forskningsmiljø innen fôr, filetering, kvalitet, holdbarhet og emballering, sier prosjektlederen.

Prosjektet skal munne ut i både ny faglig innsikt og praktiske anbefalinger om differensieringsstrategier for laks.

Qualidiff ledes av Nofima og utføres i nært samarbeid med forskere fra NORCE/Universitetet i Stavanger, University of Stirling og University of Florida. Referansegruppa består av representanter fra fôrprodusenten Skretting, lakseeksportøren Villa Seafood, lakseprodusenten Nordlaks og Sjømatrådet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hvilke egenskaper ved laksen bør produsenten fremheve? Strategier for dette er gjenstand for forskningen i Qualidiff-prosjektet. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Nofima
Hvilke egenskaper ved laksen bør produsenten fremheve? Strategier for dette er gjenstand for forskningen i Qualidiff-prosjektet. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen, Nofima
Last ned bilde
Forskerne i Qualidiff-prosjektet er i gang med å undersøke hvordan ulike former for kvalitet kan øke verdi på lakseproduktene. Fra venstre: Sjømatanalytiker Paul Aandahl, Sjømatrådet, forskningssjef Pirjo Honkanen, Nofima, produktsjef Sissel Tjøstheim Susort, Skretting, Jimmy Young, Universitet i Stirling i Skottland, forsker Themis Altinzoglou, Nofima, prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg, Nofima, forsker Gøril Voldnes, Nofima, post.doc. Yuko Onosaka, Universitetet i Stavanger, kommersiell direktør Merete Kristiansen, Nordlaks, seniorforsker Audun Iversen, Nofima og senterleder Ragnar Tveterås, Universitetet i Stavanger. Foto: Nofima
Forskerne i Qualidiff-prosjektet er i gang med å undersøke hvordan ulike former for kvalitet kan øke verdi på lakseproduktene. Fra venstre: Sjømatanalytiker Paul Aandahl, Sjømatrådet, forskningssjef Pirjo Honkanen, Nofima, produktsjef Sissel Tjøstheim Susort, Skretting, Jimmy Young, Universitet i Stirling i Skottland, forsker Themis Altinzoglou, Nofima, prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg, Nofima, forsker Gøril Voldnes, Nofima, post.doc. Yuko Onosaka, Universitetet i Stavanger, kommersiell direktør Merete Kristiansen, Nordlaks, seniorforsker Audun Iversen, Nofima og senterleder Ragnar Tveterås, Universitetet i Stavanger. Foto: Nofima
Last ned bilde

Om Nofima

Nofima
Nofima
Postboks 6122 Langnes
NO-9291 Tromsø

77 62 90 00http://nofima.no

Nofima er et av Europas største næringsrettede forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.

Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.

Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Alta, Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.

Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 340 ansatte

Følg saker fra Nofima

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nofima

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom