Kutter støtte til frivilligheten

13.11.2015 08:00 | Norsk Friluftsliv

Norge setter ny rekord i helsekostnader – men kutter i støtten til frivilligheten: Forslag til statsbudsjett for 2016 har satt ny rekord i helsekostnader. Helse- og omsorgsdepartementets budsjett er nå på 185 milliarder – 11 milliarder mer enn i 2015. Tar vi med samfunnets øvrige utgifter til helse og omsorg, blir tallet over 317 milliarder.

– Kostnadene er ute av kontroll, og truer velferdssamfunnet. Inaktivitet i befolkningen er en viktig årsak. Da er det underlig at regjeringen kutter i billige forebyggende aktivitetstiltak som kan redusere veksten i helsekostnadene, sier Norsk Friluftslivs styreleder Dag Kaas.

Kutter støtte til frivilligheten: Regjeringen foreslår i sitt budsjett for helse og miljø å kutte kraftig i aktivitetstiltak gjennom frivilligheten. Aktivitetsmidler reduseres fra 70 millioner i 2014 til 45 millioner i 2016. I tillegg kuttes støtte til organisasjonene.

– Det er fullstendig uforståelig av en blå-blå regjering som i ord hyller frivillighetens innsats, men som i praksis reduserer ressursene.

1 «frivillig» krone blir til mange
– Det skal lite til for å gi store resultater. Derfor er vi nå svært bekymret når regjeringen i sitt budsjett for helse og miljø over to år har kuttet aktivitetsmidlene til frivillige organisasjoner med 25 millioner, sier Dag Kaas.

Friluftsliv får folk i aktivitet
Staten brukte ca 6 kroner pr innbygger til å styrke folkehelsen gjennom Friluftslivets år – en liten, men god investering, som har skapt stor friluftslivsaktivitet over hele landet. Kaas påpeker at lavterskelaktiviteter i naturen er av de enkleste og billigste måtene å få folk i fysisk aktivitet.

Uforståelig kutt
Helsedirektoratet har anslått samlede samfunnsøkonomiske gevinsten av å få alle inaktive eller delvis aktive til å bli aktive over 455 milliarder kroner årlig – nok en god grunn til å styrke samarbeidet med frivilligheten.

– Når vi i tillegg vet at friluftsliv er blant de mest effektive tiltakene for å fremme fysisk aktivitet og styrke helsen i samfunnet, er det uforståelig at helsereparasjonsbudsjettet styrkes med 2 150 kroner pr innbygger, mens regjeringen ikke er villig til å videreføre aktivitetssatsingen i friluftslivet, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

– Hvis ikke Stortinget endrer denne politikken blir resultatet avvikling av prosjekter mindre aktivitet gjennom frivilligheten, og desto mer å gjøre for ansatte i det offentlige og i helsesektoren, sier Lasse Heimdal i Norsk Friluftsliv.

Styreleder i Norsk Friluftsliv, Dag Kaas