KuToppen-albumet er ute nå!

Storfilmen om KuToppen kommer 19. oktober, men allerede nå kan du baske deg i all den vanvittig gode musikken til filmen!

Den 19. oktober er det duket for en film- og musikkfest av det sjeldne slaget for barna. Da kommer nemlig den store KuToppen-filmen på kino her i Norge, og med den følger en festival av et soundtrack med en bråte kjente artister!

Mens du venter på filmen, kan du allerede i dag høre all musikken på KuToppen-albumet. Her finner du musikk fra både Emilie Nicolas, Lisa Børud, Odd Nordstoga, Arif & Unge Ferrari, Black Debbath, og mange, mange flere.

Hør hele albumet her!

– Vi ønsket oss et bredt spekter av ledende norske artister som på hver sin måte preger musikkbildet, og kastet ut følere i alle kanter. Responsen vi fikk var mer enn våre villeste drømmer! Makan til soundtrack skal du lete lenge etter, sier produsentene Ove Heiborg og Fredrik Kiøsterud hos Qvisten Animation, som står bak filmen med Dyreparken.

I hele juli er det Gårdskonsert på KuToppen i Dyreparken. Låtene herfra er også med på albumet!

– Med konserter i Parken, bøker, film og dette fantastiske albumet som lanseres i dag, setter vi KuToppen på kartet én gang for alle. Sammen med Qvisten og Grappa, samt flere andre samarbeidspartnere, gleder vi oss over å skape et moderne KuToppen-univers som vil glede barn i mange år fremover, sier direktør i Dyreparken, Per Arnstein Aamot.

Om artistene:

Emilie Nicolas - "Stor stjerne". Emilie Nicolas startet å skrive musikk i ung alder og for debutalbumet vant hun to Spellemannspriser. Sangen «Stor stjerne» handler om Klaras drøm om å bli en stjerne.

Sol Heilo - "Le bare". Sol Heilo, har blant annet vært sentral i Katzenjammers arrangementer og komposisjoner, og kan spille alle musikksjangere.«Le bare» er en låt om at når man har en venn så går alt så mye lettere.

Odd Norstoga og Eva Weel Skram - "Tru". To av landets største artister samarbeider om en sang om å beholde trua selv om alt ikke gikk som man hadde håpet. Odd Norstoga ønsket selv å ha meg Eva Weel Skram på sangen, og heldigvis takket hun ja.

Philip Emilio - «Som dem». I sitt debutår (2017) var Philip Emilio med på å forme en ny æra av norsk urban musikk. Han er kjent for sin melodiøse tilnærming til musikken, blandet med historier fra sitt eget liv. Han har tatt landet med storm med sine hits som «Pelikaner», «Skamløs» og «Følsom». Sangen «Som dem» handler om vennskap.

Arif & Unge Ferrari - "Tunaraha". Karrierene til de to hiphop og r&b-artistene har hittil kun gått en vei, oppover, og ingenting tyder på at trenden skal snu. Vi er stolte av deres bidrag på KuToppen. En sang som Klaras konkurrenter danser til på en stjernetalentiade i byen.

Black Debbath - "Gravensteins monster". Black Debbath har snart 20 årsjubileum og er kjent for sine tunge riff, samt humoristiske og politiske tekster. «Gravensteins monster» er fugleskremselets låt om å ta over KuToppen.

Vidar Busk - "Ferdig med det". Vidar Busk er en av Norges fremste rock- og bluesgitarister, og han har blant annet blitt kåret til årets artist under Spellemannsprisen i 1998. Hans bidrag er til filmen er Mosks låt med bandet sitt på låven.

Lisa Børud - "Milkshake". Lisa Børud er blant annet kjent fra NRKs Stjernekamp og Børud-familien. Hun albumdebuterte allerede som 5-åring og var håndplukket danser for Alexander Rybak under årets Melodi Grand Prix.

Busk ★ Eriksen ★ Sjøstrøm slipper sin andre singel24.5.2019 09:45:33 CESTPressemelding

I dag er den andre forrykende singelen fra bluestrioen Busk ★ Eriksen ★ Sjøstrøm sitt kommende album ute. Hør den her! Over flere år har Vidar Busk, Daniel Eriksen og Stig Sjøstrøm spilt seg på kryss og tvers gjennom Mississippi. Her har de opptrådt på alt fra små "juke joints" - som Blue Front Cafe i Bentonia og B.B. Kings Club Ebony i Indianola - til større festivaler. Musikken deres, inkludert forrige singel «Six Strings Down», har dyp forankring i områdets bluestradisjoner. Deres andre singel fra det kommende albumet er «Going Down South». Den ble opprinnelig skrevet av Mississippi Hill Country'ens store fanebærer R.L. Burnside, og er en låt med skikkelig trøkk i, med tostemt vokal, fuzzgitar og vrengtrommer. «Going Down South» kan høres her! Busk ★ Eriksen ★ Sjøstrøm er kanskje Norges tøffeste blues-combo. Vi snakker to av landets ledende bluesgitarister med trommer i ryggen som serverer hemningsløs boogie, vintage rock 'n' roll og dampende blues med mye trøkk og humor. Albumet Hu

Birkelunden Mannskor singeldebuterer på selveste 17. mai!15.5.2019 15:38:59 CESTPressemelding

Birkelunden Mannskor slipper sin første singel, «Vår Konge», fra deres kommende debutalbum. Det skjer selvfølgelig på selve nasjonaldagen. Siden etableringen i 2012 har Birkelunden Mannskor (BMK) ikke bare blitt et uhyre populært kor, slik som mange har sett og hørt i ulike kanaler de siste årene. Men for Oslo har BMK blitt én av hovedattraksjonene på 17. mai, og noe som er helt synonymt med den største feiringen av landet vårt her. Derfor er det med stor glede at vi annonserer at BMK slipper sin første singel på fredag 17. mai, og er tilgjengelig der du hører musikk da. «Vår Konge» er ett av to nye bestillingsverk som er med på korets kommende debutalbum, Konger av Norge. «Vår Konge» er skrevet av én av landets fremste komponister, Gisle Kverndokk, mens teksten er forfattet av ingen ringere enn Odd-Magnus Williamson. Ifølge dirigent i BMK, Knut Kristian Mohn, handler den ikke bare om at vår Kong Harald V verner om landet vårt, men også om at han verner om noe av det nordmenn har nærme

Nytt album fra Alf Cranner og Knut Reiersrud Band10.5.2019 10:07:49 CESTPressemelding

Viselegende Alf Cranner har spilt inn album med Knut Reiersrud Band. Det heter Presang, og er ute på Grappa Musikkforlag i dag. Presang inneholder 11 viser fra repertoaret til Cranner, som med stødig hjelp fra Knut Reiersrud Band har fått et forfriskende og inspirerende løft. Resultatet er en utvidelse og videreføring av visene i stedet for et vanlig akkompagnement. Cranner fremstår ikke her som "vokalist med orkester", men som en integrert del av bandet; et femte bandmedlem. – 82 år gamle Alf Cranner må være et av de sprekeste menneskene jeg kjenner, og det er en ære for meg og bandet å jobbe med Alf. Hans visekunst, formidlingsevne og tanken på at han var midt i den norske kulturlivet allerede på femtitallet, gjør ham litt guruaktig, forteller Knut Reiersrud. – Man må lete med lys og lykte for å finne tegn til stagnasjon hos mannen, legger han til. Albumet inneholder blant annet singelen «Skjærgårdsvise 1977», samt nyvinnende utgaver av «Å, den som var en løvetann», «Bare skrap» og «

The Love Connection er tilbake med ny singel10.5.2019 09:43:57 CESTPressemelding

The Love Connection er tilbake, og er ute med sin nye singel i dag! Låta «Night and Day» er lyden av et bredt smil om våren. Dette er sval pop med et tidløst refreng og fengende, positiv energi inspirert av band som World Party og The Jayhawks. Med hele tre vokalister og låtskrivere fra øverste hylle - Thom Hell, Frank Hammersland og Marte Wulff - sier det seg selv at det er kvalitet i vente her. Når resten av bandet består av navn som Vidar Ersfjord, Jørn Raknes, Bjarte Jørgensen og Ørjan Liavåg (kjente navn fra blant annet Velvet Belly, Tolv Volt, Claudia Scott, Wholy Martin, og Home Groan), kan «Night and Day» fort bli en gjenganger sommeren 2019. The Love Connection startet som Thom Hells første backingband, da Hell og Wulff var et par tilbake i 2004 og alt var kjærlighet. Bandet ble byttet ut med tiden, men de dannet seg selv på nytt noen år senere og ønsket snart Hell velkommen tilbake som likeverdig medlem i 2009. Fem år senere kom deres selvtitulerte debutalbum som fikk strålen

Bjølsen Valsemølle varmer opp til kommende album10.5.2019 09:28:48 CESTPressemelding

Bjølsen Valsemølle slipper i dag den andre singelen fra deres kommende album. Albumet heter Sanger om kjærlighet, og den dagens nye singel er selve tittelsporet. Denne gangen beveger bandet seg ut i et vakkert, lavmælt og akustisk landskap. Ifølge frontfigur Trond Ingebretsen er dette historien om hans forhold til musikken gjennom livet. – Fra mors sang i barndommen og gjennom min egen musikalske oppvåkning på sekstitallet, ble solidaritet et viktig begrep i mitt forhold til musikken, sier Ingebretsen. – Dette er historien om en mann som ennå har trua, og nekter å kaste inn håndkleet. En mann som fortsatt ser frihetens skjelvende flamme brenne der ute. Hør singelen «Sanger om kjærlighet» her! Sanger om kjærlighet gis ut på Grappa Musikkforlag den 31. mai. Denne singelen følger albumets førstesingel «Små ting», som ble sluppet i slutten av mars.

Tre Små Kinesere slipper ny singel3.5.2019 09:23:10 CESTPressemelding

I dag kommer det splitter ny musikk fra én av norsk musikkhistories største navn, som er mer politiske enn de har vært på lenge. 1988 er året Tre Små Kinesere startet opp i Trondheim, med debutalbumet 365 Fri som ble sluppet to år senere. I løpet av sine mange begivenhets- og innflytelsesrike år i norsk musikkliv har de med kassegitarer og flerstemt sang på dialekt oppnådd mye. De har deriblant gitt ut ti studioalbum, mottatt to Spellemannpriser og preget fans og musikkelskere gjennom tv-skjermen, radio-høyttalerne, og ikke minst live på scener i hele Norge. Nå er bandet endelig ute med ny musikk på Grappa Musikkforlag i form av singelen «Det ska du få mæ te å tru». Ifølge frontfigur Ulf Risnes er de her mer politiske enn det de har vært på en stund. – Jeg begynner å bli lei av å være toppstyrt, og særlig av å få servert informasjon som er fullstendig uinteressant fra reklame og media. Tittelen er et typisk munnhell som kommer når noen tror de har svaret, og illustrerer en skepsis til