KuToppen-albumet er ute nå!

Storfilmen om KuToppen kommer 19. oktober, men allerede nå kan du baske deg i all den vanvittig gode musikken til filmen!

Den 19. oktober er det duket for en film- og musikkfest av det sjeldne slaget for barna. Da kommer nemlig den store KuToppen-filmen på kino her i Norge, og med den følger en festival av et soundtrack med en bråte kjente artister!

Mens du venter på filmen, kan du allerede i dag høre all musikken på KuToppen-albumet. Her finner du musikk fra både Emilie Nicolas, Lisa Børud, Odd Nordstoga, Arif & Unge Ferrari, Black Debbath, og mange, mange flere.

Hør hele albumet her!

– Vi ønsket oss et bredt spekter av ledende norske artister som på hver sin måte preger musikkbildet, og kastet ut følere i alle kanter. Responsen vi fikk var mer enn våre villeste drømmer! Makan til soundtrack skal du lete lenge etter, sier produsentene Ove Heiborg og Fredrik Kiøsterud hos Qvisten Animation, som står bak filmen med Dyreparken.

I hele juli er det Gårdskonsert på KuToppen i Dyreparken. Låtene herfra er også med på albumet!

– Med konserter i Parken, bøker, film og dette fantastiske albumet som lanseres i dag, setter vi KuToppen på kartet én gang for alle. Sammen med Qvisten og Grappa, samt flere andre samarbeidspartnere, gleder vi oss over å skape et moderne KuToppen-univers som vil glede barn i mange år fremover, sier direktør i Dyreparken, Per Arnstein Aamot.

Om artistene:

Emilie Nicolas - "Stor stjerne". Emilie Nicolas startet å skrive musikk i ung alder og for debutalbumet vant hun to Spellemannspriser. Sangen «Stor stjerne» handler om Klaras drøm om å bli en stjerne.

Sol Heilo - "Le bare". Sol Heilo, har blant annet vært sentral i Katzenjammers arrangementer og komposisjoner, og kan spille alle musikksjangere.«Le bare» er en låt om at når man har en venn så går alt så mye lettere.

Odd Norstoga og Eva Weel Skram - "Tru". To av landets største artister samarbeider om en sang om å beholde trua selv om alt ikke gikk som man hadde håpet. Odd Norstoga ønsket selv å ha meg Eva Weel Skram på sangen, og heldigvis takket hun ja.

Philip Emilio - «Som dem». I sitt debutår (2017) var Philip Emilio med på å forme en ny æra av norsk urban musikk. Han er kjent for sin melodiøse tilnærming til musikken, blandet med historier fra sitt eget liv. Han har tatt landet med storm med sine hits som «Pelikaner», «Skamløs» og «Følsom». Sangen «Som dem» handler om vennskap.

Arif & Unge Ferrari - "Tunaraha". Karrierene til de to hiphop og r&b-artistene har hittil kun gått en vei, oppover, og ingenting tyder på at trenden skal snu. Vi er stolte av deres bidrag på KuToppen. En sang som Klaras konkurrenter danser til på en stjernetalentiade i byen.

Black Debbath - "Gravensteins monster". Black Debbath har snart 20 årsjubileum og er kjent for sine tunge riff, samt humoristiske og politiske tekster. «Gravensteins monster» er fugleskremselets låt om å ta over KuToppen.

Vidar Busk - "Ferdig med det". Vidar Busk er en av Norges fremste rock- og bluesgitarister, og han har blant annet blitt kåret til årets artist under Spellemannsprisen i 1998. Hans bidrag er til filmen er Mosks låt med bandet sitt på låven.

Lisa Børud - "Milkshake". Lisa Børud er blant annet kjent fra NRKs Stjernekamp og Børud-familien. Hun albumdebuterte allerede som 5-åring og var håndplukket danser for Alexander Rybak under årets Melodi Grand Prix.

Jan Eggum med første singel fra kommende album14.9.2018 12:58Pressemelding

– «Kjærlighet som kommer» er en fortelling om en kvinnelig romantikker som håper «han» er mer enn en sommerflørt. Hun håper på at det er noe mer enn det, altså kjærlighet som kommer. Men den kjærligheten varer bare en sommer, forteller Jan Eggum selv om sin nye singel. Dette er første singel fra Eggum sitt kommende album, Alt, akkurat nå, som er ute 16. november - tre år etter han slapp suksessalbumet Rio. Albumet tar ikke bare for seg ordentlige kjærlighetsviser om liv og samliv, slik som i «Kjærlighet som kommer», men inneholder også sanger med tematikk innen både kultur og samfunn. Hør den ferske singelen her! «Kjærlighet som kommer», samt resten av Alt, akkurat nå, er produsert av Yngve Sætre, og musikken er drapert av musikere som Jørgen Sandvik (Real Ones), Chris Holm (Sondre Lerche, Young Dreams) og Ivar Tormodsæter.

Ny singel fra Sigrun Loe Sparboe14.9.2018 10:24Pressemelding

«Til høsten» er tredje singel fra Sigrun Loe Sparboes tredje soloalbum, Labyrint, og du kan endelig høre den her! – Denne singelen er en sval, men likevel lun hyllest til sesongen vi er på vei inn i nå, forteller Loe Sparboe om «Til høsten». – Er du en av de som synes denne årstida kan være tung og trist, håper jeg at det kan snu med denne låten, som et soundtrack til høsten. Albumet slippes om to uker, 28. september, på Grappa Musikkforlag, og inneholder også singlene «Nordfolket» og «Lyst» som ble gitt ut tidligere i år. Sigrun Loe Sparboe er låtskriver og sanger fra Harstad, som de siste ti årene har spilt land og strand rundt i Norge. Hun har sluppet ny musikk hvert av disse aktive årene og høstet gode kritikker. Med seg har hun her musikerne Mattias Krohn Nielsen, Jørgen Smådal Larsen, Heming Valebjørg, Sverre Tollefsen Laupstad, Kaja Fjellberg Pettersen, og Lise Voldsdal.

De Musikalske Dvergene gir endelig ut sin aller første liveplate7.9.2018 16:23Pressemelding

Høsten 2017 tok De Musikalske Dvergene kontakt med produsent Morten Skage og tekniker Bjare Hundvin for å lage en akustisk konsertplate. I løpet av to kvelder ble innspillingen gjort i legendariske Logen Bar i Bergen, og DMDs første liveplate ble foreviget med en sal stappfull av ihugga Dvergene-fans. «Rolig Rock’n Roll» inneholder live-favoritter som «Tomgodsets Dronning», «Torsdagsfisken» og «Marianne (Tempo Corvette)» samt nyere sanger som «To av alt» og «Constance». De Musikalske Dvergene har aldri lagt skjul på hvor de kommer fra sosialt, geografisk og musikalsk. Når de her har valgt å skru ned volumet og lage en lavmælt konsertplate er det for å gi plass til tekstene og fortellingene som på mange måter er kjernen i det bandet står for. I tillegg til den faste besetningen - Helge Grønhaug (gitar, sang), Arne Grønhaug (gitar, kor), Erling Hjertnes (bass, sang), Tom Harry Halvorsen (tangenter, munnspill, trekkspill, kor) og Willy Korneliussen (trommer) - deltar Kristin Bergsvik Skil

Nytt album fra Anders Jektvik ute nå7.9.2018 10:12Pressemelding

Anders Jektvik har blant annet blitt kalt én av landets største musikalske talenter av legenden Jan Eggum, nettopp fordi han med tidligere album som Sei det igjæn og No som ailt er bra ikke bare har befestet sin posisjon som én av Norges aller sterkeste låtskrivere, men også som en el-gitarist med uvanlig god følelse og snert. Dere har allerede fått høre singlene «Svale» og «I trailt’n». I dag er endelig fjerdealbumet Kjøtt i mørket ute, og her er det nok aller best å la Jektvik selv forklare bakgrunnen for plata: – Jeg kaller denne plata Kjøtt i mørket. Den ble skrevet på senvinter, i mørket. Kjøtt i mørket er også navnet på en matrett, der klosser med kjøtt bader i en brun saus. Fikk noen tanker rundt dette, og kom fram til at vi på et vis også er klosser med kjøtt, som driver rundt i universets mørke badekar, med tilsynelatende ingen anelse om noe annet enn at vi er kjøtt. – Det er også et mørkere uttrykk på låtene. Mer kjøtt i vokal, mer saus på gitaren, og krydret spartansk i prod