KuToppen-albumet er ute nå!

Storfilmen om KuToppen kommer 19. oktober, men allerede nå kan du baske deg i all den vanvittig gode musikken til filmen!

Den 19. oktober er det duket for en film- og musikkfest av det sjeldne slaget for barna. Da kommer nemlig den store KuToppen-filmen på kino her i Norge, og med den følger en festival av et soundtrack med en bråte kjente artister!

Mens du venter på filmen, kan du allerede i dag høre all musikken på KuToppen-albumet. Her finner du musikk fra både Emilie Nicolas, Lisa Børud, Odd Nordstoga, Arif & Unge Ferrari, Black Debbath, og mange, mange flere.

Hør hele albumet her!

– Vi ønsket oss et bredt spekter av ledende norske artister som på hver sin måte preger musikkbildet, og kastet ut følere i alle kanter. Responsen vi fikk var mer enn våre villeste drømmer! Makan til soundtrack skal du lete lenge etter, sier produsentene Ove Heiborg og Fredrik Kiøsterud hos Qvisten Animation, som står bak filmen med Dyreparken.

I hele juli er det Gårdskonsert på KuToppen i Dyreparken. Låtene herfra er også med på albumet!

– Med konserter i Parken, bøker, film og dette fantastiske albumet som lanseres i dag, setter vi KuToppen på kartet én gang for alle. Sammen med Qvisten og Grappa, samt flere andre samarbeidspartnere, gleder vi oss over å skape et moderne KuToppen-univers som vil glede barn i mange år fremover, sier direktør i Dyreparken, Per Arnstein Aamot.

Om artistene:

Emilie Nicolas - "Stor stjerne". Emilie Nicolas startet å skrive musikk i ung alder og for debutalbumet vant hun to Spellemannspriser. Sangen «Stor stjerne» handler om Klaras drøm om å bli en stjerne.

Sol Heilo - "Le bare". Sol Heilo, har blant annet vært sentral i Katzenjammers arrangementer og komposisjoner, og kan spille alle musikksjangere.«Le bare» er en låt om at når man har en venn så går alt så mye lettere.

Odd Norstoga og Eva Weel Skram - "Tru". To av landets største artister samarbeider om en sang om å beholde trua selv om alt ikke gikk som man hadde håpet. Odd Norstoga ønsket selv å ha meg Eva Weel Skram på sangen, og heldigvis takket hun ja.

Philip Emilio - «Som dem». I sitt debutår (2017) var Philip Emilio med på å forme en ny æra av norsk urban musikk. Han er kjent for sin melodiøse tilnærming til musikken, blandet med historier fra sitt eget liv. Han har tatt landet med storm med sine hits som «Pelikaner», «Skamløs» og «Følsom». Sangen «Som dem» handler om vennskap.

Arif & Unge Ferrari - "Tunaraha". Karrierene til de to hiphop og r&b-artistene har hittil kun gått en vei, oppover, og ingenting tyder på at trenden skal snu. Vi er stolte av deres bidrag på KuToppen. En sang som Klaras konkurrenter danser til på en stjernetalentiade i byen.

Black Debbath - "Gravensteins monster". Black Debbath har snart 20 årsjubileum og er kjent for sine tunge riff, samt humoristiske og politiske tekster. «Gravensteins monster» er fugleskremselets låt om å ta over KuToppen.

Vidar Busk - "Ferdig med det". Vidar Busk er en av Norges fremste rock- og bluesgitarister, og han har blant annet blitt kåret til årets artist under Spellemannsprisen i 1998. Hans bidrag er til filmen er Mosks låt med bandet sitt på låven.

Lisa Børud - "Milkshake". Lisa Børud er blant annet kjent fra NRKs Stjernekamp og Børud-familien. Hun albumdebuterte allerede som 5-åring og var håndplukket danser for Alexander Rybak under årets Melodi Grand Prix.

Nytt album fra Superbarna!9.11.2018 10:27Pressemelding

“Det er kanskje jeg som blir statsminister!” synger Superbarna. De er mer sprudlende, kule og engasjerende enn noen gang når de i dag slipper sin sjuende utgivelse, Statsminister. Her kommer sanger som barna vil kjenne seg igjen i! En virkelig opptur er låta “Superkul Dude”, som er resultatet av et samarbeid mellom Superbarna og den kjente artisten Ravi - og sangen er virkelig superkul! Her har det entusiastiske uttrykket til både Ravi og Superbarna beholdt sin smittende sjarm. HØR STATSMINISTER HER Nok en gang kommer gjengen fra Gjerdrum med kvalitetsmusikk for barn. Statsminister handler om det barn bryr seg om, og som engasjerer. Dagdrømmer, forelskelse, ferie, isprinsesse og sprudlende låtskriving er beskrivende for albumet. Her er virkelig morsomme duetter, fantastisk musikk og tekster. Etter sitt første album i 2009 har Superbarna, i tillegg til Ravi, blant annet samarbeidet med artister som Alexander Rybak, Anita Skorgan, Knut Anders Sørum, Hanne Sørvåg, Lisa Børud og Sigmund Gr

Eggum er ute med sitt 20. studioalbum!9.11.2018 10:17Pressemelding

"Eggum på hjemmebane" - Dagsavisen, terningkast 5. "Uten tvil en av Eggums beste på lenge" - Bergens Tidende, terningkast 5. Sist Jan Eggum gav ut et album var i 2015 med Rio - et album der han pakket ned gitaren og tok den med på en reise til nettopp Rio de Janeiro. I 2018 har han for første gang på lenge spilt inn et helt nytt album, i sin helhet, hjemme i Bergen. Alt, akkurat nå ble til i ikoniske Duper Studio, og er ute i dag på Grappa Musikkforlag. http://phonofile.link/altakkuratnaa HØR ALT, AKKURAT NÅ HER – Det er veldig spesielt for meg å spille inn i Bergen igjen, sier Eggum. – Ikke bare er det 15 år siden jeg sist spilte inn et helt album her med President, men samtidig møter jeg også den nye generasjonen med bergensmusikere, hvorav noen av dem spiller med meg på plata. Albumet inneholder 12 nye sanger, deriblant nære «Kjærlighet som kommer», samfunnskritiske «Svik» og hyllesten til stedet han vokste opp, «Laksevåg». – Dette er ikke et album som kun inneholder kjærlighetsvise

Jan Eggum slipper ny singel26.10.2018 11:54Pressemelding

Jan Eggum kommer ikke fra Bergen. Han kommer fra Laksevåg. Nå kan du høre den tredje og siste singelen fra hans kommende album, som er oppkalt etter stedet han vokste opp. Eggum har aldri skrevet så direkte og så klart om sine røtter og oppvekst som han gjør på denne låta, som naturligvis heter «Laksevåg». Her har han også med seg Dixie; popkoret som Eggum selv ble med i som 18-åring. HØR JAN EGGUM - «LAKSEVÅG» HER Med andre ord er dette, på alle måter, en kjærlighetserklæring fra Eggum til Laksevåg. Kall det gjerne hans forsøk på å lage en nasjonalsang for det stedet som alltid, hele livet, har vært og er viktig for ham. – Det er jo tross alt bare fra Laksevåg at du kan se hele Bergen, sier han. Albumet Alt, akkurat nå er ute 9. november.

Einar Flaa sitt nye album er ute nå12.10.2018 09:23Pressemelding

– Jeg var 12 år da jeg begynte å skrive musikk. Fortsatt husker jeg hvor befriende det føltes å skape noe på egenhånd med pappas skjeve gitar. Det var som om låtene bare rant ut. Denne gitaren hørte Einar Flaa mye i oppveksten, akkompagnert av sin fars protestviser - såpass at Flaa lenge trodde at det eneste musikken som fantes var kampviser. Tre tiår senere, føler han selv at det også er hans musikalske skjebne å bruke musikken til å framheve et budskap, og hva han selv kjemper for. For Flaa handler det om den største trusselen som er mot planeten vår og menneskene som bor på den. Med et stjernelag av medmusikanter, har Flaa laget et album med et evig aktuelt og essensielt budskap. På Silent String får han virkelig vist sin kjærlighet for naturen. Samtidig retter han et skarpt blikk mot menneskers overforbruk og dets konsekvenser i en tid hvor de rike verner om sine rikdommer og hvor jorda bare gir og gir uavhengig av hvordan vi behandler den, og om hvordan vi tar naturen og ressursen

Jan Eggum sin nye singel er ute nå5.10.2018 08:51Pressemelding

– Det er på tide å ta tilbake den samfunnsengasjerte visen, sier Jan Eggum om sin nye singel. «Svik» er andre singel fra hans kommende album, Alt, akkurat nå, som allerede har bydd på svært fengende «Kjærlighet som kommer». Det er en låt som viser en annen side av den kommende plata, og du kan høre den her! – Denne sangen handler om at de små blir tatt og at de store går fri. De rusavhengige, gateprostituerte, småtyvene og underklassen er lette å ta, mens halliken, dopdealeren, horehotell-eieren og finansmennene i italienske dresser der bak går fri, forteller Eggum. – Det er hva man kaller et svik. PS: Alt, akkurat nå er flyttet én uke frem, og kan høres overalt der du hører musikk 9. november.

Einar Flaa slipper "Activist"28.9.2018 10:16Pressemelding

12. oktober, dagen da Einar Flaa sitt nye album Silent String kommer, nærmer seg med stormskritt. Men, vi har én siste singel på lur, som er ute nå og kan høres her! "Activist" er kampsangen på den kommende plata til Einar Flaa. Låten er en oppfordring om å komme oss opp av sofaen, brette opp ermene og engasjere oss mer for miljøsaken. – Dette er ikke nødvendigvis en oppfordring til aktivisme, men et håp om å skape økt engasjement og handling i forhold menneskenes fremtid på jorden, forteller Flaa. – Forskning forteller oss at menneskene er i ferd med å ødelegge planeten. Vi forurenser havene, slipper ut klimagasser og bygger ned naturen. De aller fleste synes dette er fælt, men altfor få gjør noe konkret for å motvirke det. Hvordan kan vi bare sitte og se på at dette skjer, uten i større grad ta tak i dette selv? Hør "Activist" her!