Kurt Asle Arvesen blir sportslig leder for Uno-X Hydrogen Development Team

For kort tid siden kunne vi fortelle om det nye kontinentallaget Uno-X Hydrogen Development Team, som skal eies og drives av Lillehammer Cykleklubb og Ringerike Sykkelklubb. Laget har nå inngått en avtale med Kurt Asle Arvesen som blir sportslig leder og får det overordnede sportslige ansvaret for satsingen. Han skal arbeide fulltid for Uno-X Hydrogen Development Team, og starter etter nærmere avtale når han har avsluttet sine oppgaver i Team Sky.

Kurt Asle får med seg Leonard Snoeks fra Team Ringeriks-Kraft som sportsdirektør, og laget vil få et sportslig lederteam på tre når en sportsdirektør fra Lillehammer-miljøet også er på plass. Det er også gjort en avtale med Danny Guillemyn som fulltids mekaniker. Sykkeltalentene på laget er Hans Kristian H. Rudland, Torjus Sleen, Syver Westgaard Wærsted, Torstein Træen, Jonas Abrahamsen, Sondre Kristiansen, Kristian Kulset, Audun Brekke Fløtten, Lars Saugstad og Sedrik Ullebø. -Med Kurt Asle i spissen for et sportslig støtteapparat ligger nå alt til rette for at laget kan levere på ambisjonen om å utvikle sterke syklister med gode holdninger og verdier, sier Erling Høyem styreleder i Lillehammer CK, som trolig også blir styreleder for lagets eierselskap.

Kurt Asle har en ekstremt solid erfaring gjennom sin lange karriere på sykkelen og fra de siste årene som sportsdirektør i Team Sky. - Han vet nøyaktig hva som kreves for å hevde seg på sykkel, hvilke skritt en rytter bør ta, og når de bør tas. Kurt Asle får nå full frihet til å forme det sportslige opplegget for laget slik han mener det er best, sier Høyem.

I 1998 ble Kurt Asle profesjonell syklist og avsluttet sin karriere for det engelske Team Sky i 2011. Han kommer fra Eresfjord og startet sin karriere i lokale klubber, deretter var han innom ulike profflag før tiden i Team Sky. Han har deltatt i alle store Grand Tours; 5 ganger i Tour de France, med én etappeseier, og Giro D´Italia to ganger med to etappeseire. Vuelta a España har han deltatt i fire ganger. – Vi kunne ikke drømt om en bedre kvalifisert sportslig leder sier Tommy Berglind, styreleder i Ringerike sykkelklubb.

Uno-X er med som økonomisk støttespiller for satsingen, og som en bredt engasjert sykkelsponsor og mangeårig samarbeidsparter med MOT, har selskapet sansen for miljøer som er opptatt av å ta godt vare på rytterne både sportslig og menneskelig. -Vi har lært Kurt Asle å kjenne på en måte som gjør at vi er helt sikre på at lagets ambisjoner ligger i svært trygge hender, sier Jens Haugland, sykkelsjef i Uno-X.

Jens Haugland, sykkelsjef Uno-X, mobil 905 78 703
Erling Høyem, styreleder Lillehammer CK, mobil 906 77 277
Tommy Berglind, styreleder Ringerike SK, mobil 976 40 973
Kurt Asle Arvesen, sportslig leder Uno-X Hydrogen Development Team, mobil 901 16 807