KUNSTNERLIV - En bok, 19 kunstnerportretter, en utstilling.

Galleri Fineart åpner høstsesongen 23/8 med gruppeutstilling og boklansering av Kunstnerliv. Gruppeutstillingen er nært knyttet til boken, og viser en bred presentasjon av 19 av våre mest anerkjente samtidskunstnere.

Håkon Bleken         Foto: Bjørn Wad
Håkon Bleken Foto: Bjørn Wad

Galleri Fineart er stolt over å kunne åpne høstsesongen med utstillingen Kunstnerliv – en bred presentasjon av 19 av våre mest anerkjente samtidskunstnere. Gruppeutstillingen er nært knyttet til boken Kunstnerliv som lanseres på åpningsdagen. Utstillingen inneholder et rikt utvalg verk i ulike teknikker som maleri, skulptur, papirarbeider, foto og grafikk, alle arbeidene er kjennetegnet av kunstnerens særegne uttrykk, dyktige håndverk og genuine formidlingsevne.

Inkludert i utstillingen som gir et gløtt inn i bokens univers, presenteres også 19 utvalgte portretter fotografert av Bjørn Wad.

Anne Marit Muri (tekst) og Bjørn Wad (foto) har laget en vakker, overraskende og annerledes kunstbok med poetisk tilnærming både i tekst og hvordan kunstnerne er fanget i sort/hvitt portretter. Leseren kommer tett på både kunstner og mennesket bak kunsten i dette praktverket på 400 sider.

De 19 utvalgte kunstnerne har alle, uavhengig av kjønn, alder og uttrykk, det til felles at de har utmerket seg både nasjonalt og internasjonalt.

Kunstnerne som er med i utstillingen er følgende:

Sverre Bjertnes               Ida Lorentzen

Håkon Bleken                 Thorvald Lund-Hansen

Kenneth Blom                 Hilde Mæhlum

Frank Brunner                 Martine Poppe

Lars Elling                       Vebjørn Sand

Jan Groth                       Tore Bjørn Skjølsvik

Liv Heier                         Ingeborg Stana

Håvard Homstvedt         Marie Storaas

Svein Johansen             Elispabeth Werp

Anki King

Knyttet til utstillingsåpningen har Galleri Fineart gleden av å invitere til avduking av tre spektakulære skulpturer av Tore Bjørn Skjølsvik. Avdukingen vil foregå parallelt i området utenfor galleriet. Gunnar Danbolt vil avholde avdukingen sammen med kunstneren samt holde åpningstale for utstillingen Kunstnerliv i galleriet.

Tore Bjørn Skjølsvik må sies å være den mest beskjedne skulptøren (les mest «underkjente» skulptøren) med flest offentlige verk i vårt landstrakte land. Skulpturene er de største arbeidene kunstneren har laget noensinne.

Lars Ellings band «De nærmeste pårørende» vil holde en minikonsert.

Alle kunstnerne vil være tilstede på åpningen.

Tonje Buer
Kurator / Galleriansvarlig
tlf. 936 76 798

Håkon Bleken         Foto: Bjørn Wad
Håkon Bleken Foto: Bjørn Wad
Ida Lorentzen
Foto: Bjørn Wad
Ida Lorentzen Foto: Bjørn Wad

Fly Away - Pushwagner / Galleri Fineart 13.09 - 14.1012.9.2018 15:43Pressemelding

Selv om du står stille har du lov / Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard12.3.2018 09:04Pressemelding

Det har gått syv år siden den legendariske og fryktede kritikeren Roberta Smith i New Yorks Times, utropte Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards første felles utstilling til en av årets ti viktigste utstillinger. 2011 ble starten på noen hektiske år med flere store samarbeidsprosjekter. Ikoniske utstillinger på Galleri K og Rod Bianco i 2012 og ny utstilling i NY 2013. Alle skapte stor oppmerksomhet hjemme, så vel som internasjonalt. Brått tok det slutt. Kunstnere gikk hvert til sitt. Bruddet var et faktum. Men så fem år etter at de satte siste strek er de tilbake igjen!