KUNSTNERLIV - En bok, 19 kunstnerportretter, en utstilling.

Galleri Fineart åpner høstsesongen 23/8 med gruppeutstilling og boklansering av Kunstnerliv. Gruppeutstillingen er nært knyttet til boken, og viser en bred presentasjon av 19 av våre mest anerkjente samtidskunstnere.

Håkon Bleken         Foto: Bjørn Wad
Håkon Bleken Foto: Bjørn Wad

Galleri Fineart er stolt over å kunne åpne høstsesongen med utstillingen Kunstnerliv – en bred presentasjon av 19 av våre mest anerkjente samtidskunstnere. Gruppeutstillingen er nært knyttet til boken Kunstnerliv som lanseres på åpningsdagen. Utstillingen inneholder et rikt utvalg verk i ulike teknikker som maleri, skulptur, papirarbeider, foto og grafikk, alle arbeidene er kjennetegnet av kunstnerens særegne uttrykk, dyktige håndverk og genuine formidlingsevne.

Inkludert i utstillingen som gir et gløtt inn i bokens univers, presenteres også 19 utvalgte portretter fotografert av Bjørn Wad.

Anne Marit Muri (tekst) og Bjørn Wad (foto) har laget en vakker, overraskende og annerledes kunstbok med poetisk tilnærming både i tekst og hvordan kunstnerne er fanget i sort/hvitt portretter. Leseren kommer tett på både kunstner og mennesket bak kunsten i dette praktverket på 400 sider.

De 19 utvalgte kunstnerne har alle, uavhengig av kjønn, alder og uttrykk, det til felles at de har utmerket seg både nasjonalt og internasjonalt.

Kunstnerne som er med i utstillingen er følgende:

Sverre Bjertnes               Ida Lorentzen

Håkon Bleken                 Thorvald Lund-Hansen

Kenneth Blom                 Hilde Mæhlum

Frank Brunner                 Martine Poppe

Lars Elling                       Vebjørn Sand

Jan Groth                       Tore Bjørn Skjølsvik

Liv Heier                         Ingeborg Stana

Håvard Homstvedt         Marie Storaas

Svein Johansen             Elispabeth Werp

Anki King

Knyttet til utstillingsåpningen har Galleri Fineart gleden av å invitere til avduking av tre spektakulære skulpturer av Tore Bjørn Skjølsvik. Avdukingen vil foregå parallelt i området utenfor galleriet. Gunnar Danbolt vil avholde avdukingen sammen med kunstneren samt holde åpningstale for utstillingen Kunstnerliv i galleriet.

Tore Bjørn Skjølsvik må sies å være den mest beskjedne skulptøren (les mest «underkjente» skulptøren) med flest offentlige verk i vårt landstrakte land. Skulpturene er de største arbeidene kunstneren har laget noensinne.

Lars Ellings band «De nærmeste pårørende» vil holde en minikonsert.

Alle kunstnerne vil være tilstede på åpningen.

Tonje Buer
Kurator / Galleriansvarlig
tlf. 936 76 798

Håkon Bleken         Foto: Bjørn Wad
Håkon Bleken Foto: Bjørn Wad
Ida Lorentzen
Foto: Bjørn Wad
Ida Lorentzen Foto: Bjørn Wad

Christian Houge, “Residence of Impermanence”, Galleri Fineart 7/3 – 24/3-194.3.2019 07:00:00 CETPressemelding

Stolte og begeistret presentere Galleri Fineart utstillingen "Save Me." Torsdag 8. november fylles galleriet med helter og skurker fra Eivind Blakers tegneserieverden.5.11.2018 13:19:36 CETPressemelding

Eivind Blaker er sterkt influert av amerikansk kultur fra han som barn ble sugd inn i en tegnet verden av helter og antihelter via tv, film og tegneserier fra bladkiosken hjemme på Stathelle. Da som nå, var han mest opptatt av det visuelle og han har alltid ønsket å forsterke uttrykket og gi det tegnede mediet enda mer liv!

Ektepar jubilerer og debuterer: Vil la kunsten vise vei i miljøspørsmålet9.10.2018 11:05:43 CESTPressemelding

Kunstneren Gunilla Holm Platou og ektemannen Eivind Stoud Platou deler et brennende engasjement for miljøet, og bruker verdens miljøutfordringer som katalysator for kunsten. Håpet er at kunsten kan inspirere flere til å gjøre de riktige valgene i hverdagen. Torsdag 11. oktober åpner den felles utstillingen «KURIOSA», som markerer Gunillas 15 år som kunstner, og ektemannens debut som kunstner hos Galleri Fineart på Tjuvholmen.

Fly Away - Pushwagner / Galleri Fineart 13.09 - 14.1012.9.2018 15:43:07 CESTPressemelding