Kunstnerisk debut fra multitalentet Lil Halima

Fredag 27. April er 19 år gamle Lil Halima er ute med sin debut-singel, «Abstract». Låten har hun skrevet og co-produsert selv, i tillegg til å male coveret. I sitt eget prosjekt er hun drivende faktor, og overlater ingenting til tilfeldighetene.

Lil Halima sin lidenskap for musikk har fulgt henne hele livet. Da faren reiste fra Kenya til Bardu i 1995 hadde han med seg kenyansk musikk og amerikansk hiphop i bagen. Dette skulle legge grunnlaget for en oppvekst fylt med forskjellige musikalske inspirasjoner for Lillian Halima Anderssen.

19-åringen har talenter innen sang, låtskriving, piano, fiolin og musikkproduksjon, i tillegg til billedkunst. Til sammen har disse impulsene blitt til Lil Halima, som slapp den selvskrevne- og produserte introduksjonslåten «Interlude» uken før slipp av debutsingelen «Abstract».

Det er viktig for meg å skrive, synge, produsere og lage visuelle ting selv, for hvis ikke kan jeg ikke være sikker på at det blir slik jeg vil ha det, sier Lil Halima.

«Abstract» ble til i en skrivesession med Gustav Nyström og Vickan Alkin i Stockholm, omtrent samtidig som Lillian tok skrittet ut fra videregående skole.

Jeg innså at jeg var ferdig med å «måtte» gjøre ting i denne perioden. Jeg hadde fullført videregående og var veldig klar for tiden foran meg. Jeg har alltid visst at musikk var greia mi, men noen ganger i løpet av oppveksten har jeg tenkt at jeg må bli noe annet fordi samfunnet bygger opp til det. «Abstract» er for de som velger annerledes og ramler utenfor A4-boksen som er forventet av deg i en sånn periode, forteller hun.

Du kan forhåndslagre og følge Lil Halima på Spotify HER.

Universal Music/Def Jam Norway oppdaget Lil Halima på Instagram vinteren 2017 der hun la ut små snutter av seg selv som spilte og sang egne og andres låter – gjerne innspilt på mobiltelefon. Det siste året har hun jobbet med forskjellige produsenter for å finpusse sitt musikalske uttrykk. Resultatet er en EP som slippes høsten 2018.

Det føles så bra å gi ut min aller første singel, men jeg skal ikke lyve, jeg er litt redd. Jeg elsker min egen musikk, hvis ikke hadde jeg ikke lagd den, så jeg håper at andre ser der jeg ser i musikken selv. Ingen oppfatter musikk likt, så man kan ikke vite på forhånd om hva folk vil tenke – det er litt gøy, avslutter hun.

School tied us to paint with a brush, paint the sky and paint it blue, but artist don´t go to art school no more. Never seen something abstract before

Ny låt fra Marshmello og Bastille17.8.2018 15:57Pressemelding

I dag er den svært populære DJ’en og produsenten Marshmello ute med låten «Happier». Den mystiske karakteren har med seg det britiske bandet Bastille. Låten handler om at man noen ganger må forlate sin kjærlighet for at de skal finne veien til lykke. Frontmann i Bastille, Dan Smith, har skrevet låten sammen med Steve Mac som tidligere har skrevet låter for Ed Sheeran, Liam Payne og Pink. «Vi hadde det utrolig gøy da vi jobbet med Marshmello, som klarte å finne glede i en melankolsk opplevelse. Det er alltid gøy å kunne leve i en annens verden», sier Dan Smith. Marshmello har redefinert dagens musikkindustri. Karakterens listetoppende låter med samarbeid med blant andre Selena Gomez, Migos, Khalid og Logic håvet inn over 2 milliarder streams på Spotify alene i fjor. «Happier» har en lyric video ute nå.

Akustisk versjon og video av Lil Halima - "Train"17.8.2018 13:07Pressemelding

19 år gamle Lil Halima skriver musikken sin selv og maler coverne til egne utgivelser. I dag slipper hun den akustiske versjonen – og tilhørende videoen – til «Train», som ble sluppet på forsommeren. Låten skapte bølger for jenta fra Bardu med listing på Spotify sin globale New Music Friday-liste, og påfølgende partnerskap med Island i UK og Dew Process i Australia. Med talenter innen sang, låtskriving, piano, fiolin, musikkproduksjon og billedkunst, er hun kjernen og den drivende faktoren i sitt eget prosjekt. Ærlighet i kunsten er viktig for henne, og hun overlater ingenting til tilfeldighetene. I videoen og låten til den akustiske versjonen av «Train» viser hun at hun ikke bare er en ekstraordinær vokalist, men også meget talentfull på fiolin og ukulele, da hun spiller alle instrumenter selv på denne versjonen. Se videoen til "Train (Acoustic)" HER Hør låten til "Train (Acoustic)" HER Lil Halima debuterte med singelen «Abstract» i april. «Train» er oppfølgeren, og låten er en kjærli

Ariana Grande ute med albumet Sweetener17.8.2018 10:33Pressemelding

Superstjernen Ariana Grande er i dag klar med sitt fjerde studioalbum Sweetener. Det svært etterlengtede albumet inneholder hits som «No Tears Left To Cry», «The Light Is Coming» og nåværende singel «God Is A Woman». Sistnevnte ble sluppet samtidig med en musikkvideo regissert av Grammy-vinnende regissør Dave Meyer, som også har regissert musikkvideoene til «The Light Is Coming» og «No Tears Left To Cry». Sammen har alle tre videoer over 600 millioner visninger på VEVO. I tillegg til flere godbiter som blant andre «Breathing» og «Sweetener», inneholder Sweetener samarbeid med Nicki Minaj, Pharrell Williams og Missy Elliott, med produksjoner og låtskriverbidrag fra blant andre Pharrell Williams, Savan Kotecha og svenskene Max Martin, Ilya og Rickard Göransson. Siden albumdebuten Yours Truly i 2013, har Ariana Grande i en alder av 24 vokst frem som en av verdens aller største popartister, med sine praktfulle vokaler og et blomstrende komisk talent. Etterfølgeren My Everything (2014) inne