Kunstig intelligens: Nytt nettverk samler AI-Norge

SINTEF leder et nytt nettverk som sørger for at forskere og industri skal snakke bedre sammen. Søkelys på EUs prioriteringer blir viktig.
å samle de norske miljøene som arbeider med kunstig intelligens.
Anne Marthine Rustad (til venstre) og Signe Riemer-Sørensen hos SINTEF Digital får ansvaret for å samle de norske miljøene som arbeider med kunstig intelligens.

– Vi må klare å bruke kunstig intelligens til å styrke næringene der hvor vi allerede er gode. Og så ønsker vi å favne flere enn de største, de som allerede har begynt satsingen, sier Anne Marthine Rustad og Signe Riemer-Sørensen.

AI-nettverk
De er forskere hos SINTEF Digital. Nå har de fått ansvaret for å bygge opp det nye nettverket NAINE – «Norwegian AI Network for Europe». Der skal de som arbeider med kunstig intelligens, både i akademia og næringslivet, møtes og utveksle erfaringer. Dessuten skal nettverket følge med på det som skjer i EU og formidle det til de norske miljøene som arbeider med kunstig intelligens (AI). Tanken er at hvis de får bedre mulighet til å samarbeide og utveksle erfaringer, så kan forskere og næringsliv sannsynligvis få til enda mer.

Samarbeid, ikke kniving
Norges forskningsråd er opptatt av det samme. – Vi ser at det er mange i Norge som kniver om å bli det sentrale AI-miljøet. I og med at vi er et så lite land, må vi passe oss for å gjøre dette til et regionalt mesterskap, sier seniorrådgiver Pål Sigurd Malm. Samtidig er han glad for å få hjelp til å følge med på alt som skjer rundt i Europa.
– Vi skal lage en møteplass for akademia og industri som favner bredt. Det vi håper, er at nettverket skal gjøre at også små og mellomstore bedrifter får bedre muligheter til å satse på AI, sier Anne Marthine Rustad.

Utfordrer næringslivet
I NAINE blir det nettverkstreff to ganger i året. – Det er viktig at næringslivet også blir med. Da blir ikke nettverket bare et akademisk samarbeid, men en møteplass for alle som ønsker å jobbe med ulike aspekter av kunstig intelligens i Norge, sier Anne Marthine Rustad og Signe Riemer-Sørensen.
SINTEF Digital leder NAINE-nettverket. De andre partnerne som er med fra starten, er Norsk Regnesentral, Universitetet i Agder, Universitetet i Oslo og NTNU.

å samle de norske miljøene som arbeider med kunstig intelligens.