Kunnskapsløst om nye bilavgifter

Arbeiderpartiet foreslår i sitt alternative budsjett for 2019 nærmere 2 milliarder i økning av engangsavgiften på nye biler – både for fossildrevne biler og for mange hybridbiler. Avgiftsøkningen foreslås som en del av "Avgifter for klimaet". NBF mener dette hverken vil ha klimaeffekt eller gi det skatteprovenyet Arbeiderpartiet budsjetterer med.

- Riktignok foreslår Arbeiderpartiet å innrette skatteøkningen mot biler med høyest utslipp, men glemmer å se til hva alternativet er for norske familier. Det er markedet som nå bremser en enda raskere utskifting av fossildrevne biler – både når det gjelder modellutvalg, rekkevidde og ikke minst for leveringskapasitet. Det står 40 000 i elbilkø. AP kunne foreslått å øke engangsavgiften til en million per bil og det ville likevel ikke komme en eneste ekstra på veiene i 2019, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund.

Økningen som Arbeiderpartiet kommer med vil gjøre at folk som er avhengig av å kjøre biler som går på bensin eller diesel, typisk i distriktene, får en skatteregning. Det betyr at bilavgiftssystemet i enda større grad vil favorisere byene fremfor landsbygda og at det blir solgt færre biler. Inndekningen i budsjettet blir dermed et teoretisk budsjett-triks når nybilsalget bremser opp og de eldste, mest forurensende og minst miljøvennlige bilene blir på norske veier også i årene fremover.

- Usikkerhet og avgiftsøkninger er ikke det bransjen trenger når vi står midt i et krevende grønt skifte. Personbilen er trolig det som har kommet lengst i omstillingen til nullutslipp, og er kanskje den minste klimautfordringen politikerne har. Hverken norske forbrukere eller bilbransjen bør straffes med store avgiftsøkninger nå. Vi velger å tro at det er kunnskapsløshet som gjør at AP foreslår dette nå, sier Steinsland.

Norges Bilbransjeforbund har etterlyst stø kurs fra politikerne. Det grønne skiftet og innfasingen av elbiler går raskt, og vil skyte fart utover 2020-tallet når bilfabrikkene øker antall modeller og produksjonskapasitet. I år og de nærmeste årene vil norsk bilbransje arbeide knallhardt for å få tak i så mange nullutslippsbiler som mulig, men det vil uansett ikke dekke etterspørselen.

For flere kommentarer, kontakt:

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef I Norges Bilbransjeforbund

Tel: 994 85 268, E-post: egil.steinsland@nbf.no

Ola Kvisgaard, politisk rådgiver i Norges Bilbransjeforbund

Tel: 454 76 770, E-post: ola.kvisgaard@nbf.no

Statsbudsjettet 2019: Inntektene fra bilavgiftene vil kollapse8.10.2018 12:30:39 CESTPressemelding

(Oslo 8. oktober 2018) Regjeringen foreslår i sitt statsbudsjett å ikke gjøre endringer i bilavgiftene for personbiler. Det er et viktig bidrag for å få ned utslippene fra bilparken på kort sikt. Men regjeringen kan ikke lenger utsette arbeidet med å etablere et bærekraftig bilavgiftssystem. Støtte til elbiler alene summerer regjeringen opp til at utgjør over 8 milliarder kroner i tapte inntekter bare i 2018 – det blir mer i 2019 og enda mer i 2020.

GROVE OG ALVORLIGE LØFTEBRUDD I STATSBUDSJETTET12.10.2017 12:04:51 CESTPressemelding