Kunnskap som bærebjelke

Tar vi en titt bak fasaden til Riis Glass og Metall AS i Trondheim ser vi en bedrift som har kunnskap og kompetanse som bærebjelker. - Et av våre fortrinn er at vi satser på medarbeidere på alle nivåer. Julie Rekstad er en av dem som gir mye tilbake gjennom sin iver og sitt engasjement. Hun fikk nettopp fagbrev, sier daglig leder Roger Thorvaldsen.
Julie Rekstad har bestått fagprøve og inngår nå i kunnskapsteamet til Riis Glass og Metall i Trondheim.

Hvert år gjennomfører Opplæringskontoret for håndverksfag i Vestfold (OKH), Kongsberg VGS - Glassfagsenteret og Glass og Fasadeforeningen, opplæringsturneer rundt i de store byene. Denne vinteren sto Oslo og Trondheim på programmet.
– Hensikten er å gi elever og lærere fra VG1, Bygg og anleggsteknikk, innsikt i glassfaget, opplæringen ved Glassfagsenteret og hvilke muligheter som finnes for de som vil ta steget inn i et lite, men engasjerende og spennende fag. Spesielt viktig er det å få knyttet kontakt med lærerne på VG1 slik at de blir kjent med faget og med skolen. For å gjennomføre turnéen er vi avhengig av at bedrifter stiller opp som vertskap og faglig ressurs, sier prosjektleder i Glass og Fasadeforeningen, Per Henning Graff.
I 2013 hadde rekrutteringsturneen byene Stavanger, Bergen, Oslo og Trondheim på programmet. Det året tok Riis Glass & Metall AS og Riis Bilglass AS i Trondheim i mot totalt 51 elever og 6 lærere fra VG1, Bygg og anleggsteknikk i byen. Julie Rekstad var blant elevene.
Julie forsøkte seg i flere fag, men ble aldri helt sikker på hvilken retning yrkeskarrieren skulle ta. Helt til hun gikk inn døren til Riis Glass og Metall i 2013.
– Tilfeldighetene gjorde at jeg kom bort i dette arrangementet. Glassfagets faglige bredde fasinerte meg. Derfor søkte jeg senere om å få utplasseringsplass hos Riis Glass og Metall. Heldigvis fikk jeg positivt svar. Etter dette ble jeg tilbudt lærlingekontrakt, forteller Julie.

– Hva var det som fasinerte deg ved glassfaget og bedriften?

– Glassfaget er kjempestort og har en stor bredde. Vi jobber både inne på verkstedet med å produsere elementer i glass og aluminium og montasje ute på bygg. Serviceoppdrag på store og mindre bygg er også morsomt. Like viktig er det at Riis Glass og Metall satser mye på kunnskap og jeg får god faglig oppfølging. Personlig gir det meg faglig trygghet. Jeg har egentlig verdens beste arbeidsplass og gleder meg til å gå på jobb hver dag. Jeg har funnet mitt fag og min arbeidsplass, sier Julie.
Julie fikk fagbrevet rett før jul.
– Julie har hatt Kjetil Bjørnbeth som faglig veileder i læretiden. Nå klarer hun seg godt ute på oppdrag. Hennes innsats og fremgang blir lagt merke til også i Riis-konsernet. Under Riis konsernets felles jubileum høsten 2017, fikk Julie utmerkelsen «årets medarbeider» i Riis Glass og Metall. Alle hennes kollegaer er enige i denne utnevnelsen, sier Roger Thorvaldsen

Kunnskapsrikt
35 ansatte har sitt daglige virke i Riis Glass og Metall AS. 17 håndverkere, inkludert Julie Rekstad, har fagbrev i glassfaget, to medarbeidere har fagbrev som tømrer, én mann har fagbrev i betong og to elektrikere har spesialisering innenfor dørautomatikk.
– Vi er godt skodd faglig på alle nivåer. Tore Staverløkk, Stine Bakheim og Erik Knudsen er i tillegg autoriserte glassrådgivere. Disse tre utgjør halvparten av alle autoriserte glassrådgivere i Midt-Norge. Tømrer Stein Erik Stabell har sågar mesterbrev, sier daglig leder Roger Thorvaldsen.
To ingeniører er prosjektledere og tar vare på riktig prosjektering og grunnlaget for riktig utførelse av arbeidet.
Bedriften er en gren i treet til Andr L Riis AS. Dette selskapet er en nasjonal tradisjonsbærer og har drevet virksomhet innenfor glassfaget i 145 år.
– Vår satsing på å dyrke og foredle medarbeidernes kunnskap og responsen vi får tilbake dokumenterer våre fortrinn. Vi har faglig stolthet og slikt sett bidrar vi til å holde konsernets tradisjoner i hevd, sier Thorvaldsen

– Hva betyr dette for bedriften og har dette betydning for kundene?

– Vi opplever at flere og flere kunder er opptatt av å få levert produkter og tjenester fra lokale fagfolk. Spesielt gjelder dette for kundene vi har rammeavtaler med, men også andre private kunder er opptatt at vi kan levere komplette løsninger utført med lokale håndverkere. sier Thorvaldsen.

Lås og beslag
Riis Glass og Metall AS har vært gjennom et generasjonsskifte, en viss omorganisering og modernisering. Satsingen på å sikre seg rett kompetansen gir resultater. Selskapet er nå en av de få som leverer komplette dør- og vindusløsninger, inkludert en god del lås og beslag.
– Vi er ikke unike på selve leveransen. Vår fordel er at vi kan skrive gode serviceavtaler med kundene etter at vi har levert produktene. Per i dag har vi omtrent 900 serviceavtaler for dører og vinduer i offentlige bygg.

Vellykket satellittetablering i Stjørdal
Riis Glass & Metall er store i Trondheim, men i 2016 valgte de å etablere en egen avdeling i Stjørdal. Erik Knudsen og Knut Lindqvist kom først med ideen som som nå er blitt en suksesshistorie.
– I fjor hadde vi dobbelt så høy omsetning i Stjørdal enn hva vi budsjetterte med. Vi har fått en mye større rekkevidde. Vi er nå inne med faste kunder i Stjørdal, Trondheim Fosen, Meråker og Selbu. Jeg må si at Erik og Knut har vært gode under etableringen og de har hentet inn mange nye kunder, sier Thorvaldsen.

Roger Thorvaldsen har ansvaret for at 35 medarbeidere i Riis Glass og Metall AS får sin jevnlige dose med faglig påfyll.