Kun en av ti har gjennomført brannøvelse siste år

Julen er høytid for hygge og glede, men årets siste dager markerer også høysesong for branner i Norge. Å gjennomføre en brannøvelse i private hjem kan være et veldig godt sikringstiltak og bør derfor være en naturlig del av romjulsaktivitetene. I følge en fersk undersøkelse gjennomført av M Brain for Sector Alarm oppgir bare en av ti å ha gjennomført brannøvelse siste år.

Stor trafikk på Alarmstasjonen

Julehelgen har vært hektisk på Alarmstasjonen hos Sector Alarm. Alarmstasjonen har mottatt nesten 15 prosent flere brannsignaler enn tilsvarende helg i fjor og langt flere enn en normalhelg.

Dette skyldes blant annet brannfarlige juledekorasjoner, mer matlaging og stress. Sector Alarm ønsker derfor å minne om at alle bør være ekstra oppmerksom på brannfaren i romjulen.

Sju av ti har aldri gjennomført brannøvelse

Ferske tall fra en undersøkelse gjennomført av M Brain for Sector Alarm viser at svært få nordmenn gjennomfører brannøvelse i hjemmet. Kun en av ti har gjennomført brannøvelse siste år og sju av ti sier de aldri har gjennomført brannøvelse hjemme.

Når en brann oppstår er det røyken som er farlig. Røyken stiger og sprer seg raskt. En brannøvelse er derfor et godt brannsikringstiltak. De fleste av oss gjennomfører brannøvelser regelmessig på jobben eller på skolen. I en stresset situasjon er det viktig å vite hva man skal gjøre og hvordan. Ikke minst kan barn bli redde og gjemme seg under sengen eller i et skap når røykvarsleren uler. Det er derfor viktig at de føler seg trygge og vet hva de skal gjøre. Ved å lage egen handlingsplan og rømningsplan for familien og avholde øvelser minst to ganger i året, står man mye bedre rustet til å takle en krisesituasjon.

-Vi har laget en varm film om å holde hodet kaldt. Vårt mål er å bidra til økt brannsikkerhet i Norge. Dette vil vi gjøre gjennom å opplyse om brannsikkerhet og oppmuntre familier til å gjennomføre brannøvelser, sier Kommunikasjonssjef i Sector Alarm Sissel Eckblad.

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Tror på fortsatt kraftig vekst24.8.2018 15:36Pressemelding

Fjoråret ble et godt år for alarmbransjen. Totalmarkedet vokste med over 7 prosent. Viggo Skeisvoll er Chief Operation Officer i Sector Alarm Group og har lang erfaring fra alarmbransjen. Han tror at veksten vil fortsette. -Det er fortsatt over 80 prosent av alle boliger i Norge som ikke har boligalarm, legger du til alle nye boliger som blir bygget og ikke minst hyttemarkedet tror vi på en fortsatt kraftig vekst i årene som kommer.