Kulturministeren: Det gir resultater å investere i frivillighet

Kulturministeren ble svært fornøyd når hun i dag fikk høre at nye digitale metoder for å rekruttere flere frivillige over hele landet, har vært en suksess. Frivillighet Norge var i dag på tur med Kulturministeren i Arendal for å snakke om frivillighet.

Generalsekretør i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen, Prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen,  statssekretær Bård Folke Fredriksen og kulturminister Linda Hofstad Helleland på politisk rusletur i Arendal for å snakke om frivillighet.
Generalsekretør i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen, Prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen, statssekretær Bård Folke Fredriksen og kulturminister Linda Hofstad Helleland på politisk rusletur i Arendal for å snakke om frivillighet.

Ekstra gledelig er det også at mange unge finner veien til frivillige organisasjoner gjennom nettsiden Frivillig.no. Det er nesten 40 % av de som melder seg som frivillige på Frivillig.no som er under 30 år, viser en undersøkelse som konsulentselskapet Rambøll har gjort.

Frivillig.no er en nasjonal oppslagstavle der frivillige organisasjoner, frivilligsentraler, menigheter og kulturfestivaler kan legge ut oppdrag de ønsker frivillige til. Frivillig.no er helt gratis å bruke både for folk og organisasjoner.

Siden lansering i desember 2015 har over 1 000 organisasjoner i alle landets fylker tatt Frivillig.no i bruk.

Det er mottatt over 16 000 henvendelser fra folk som ønsker å bli frivillig pr 1. august 2017. Frivillig.no drives av Frivillighet Norge med midler fra Kulturdepartementet og i samarbeid med Oslo kommune.

– Dette har vært en god investering som har gitt mer frivillighet til bredden av organisasjonene, og har gitt mange nye erfaringer til tusenvis av frivillig. Denne satsningen har bidratt til å digitalisere rekrutteringsmetodene samt gjøre frivillighet samlet og synlig” sier, sier en engasjert kulturminister, Linda Hofstad Helleland, i samtale med Frivillighet Norge under Arendalsuka mandag 14 august 2017.

Bare i juni og juli fikk vi inn over 2.500 interessemeldinger til ulike frivillige oppdrag som ligger ute på Frivillig.no, forteller Vanja Konradsen, prosjektleder for Frivillig.no og ansatt i Frivillighet Norge.

Det har vært stor interesse for å bidra på alt fra festivaler til asylmottak, ferie for fattige, tur og fritidsaktiviteter og aksjoner for miljøvern. Oppdrag som å hjelpe FRI Midt-Norge med Pride i Trondheim, bistå som Instruktører til kurs for unge i psykisk helse for Mental Helse, bli nærturleder for DNT i Oslo eller bli aktivitetsvenn for Nasjonalforeningen, har vært svært populære i sommer, sier hun.

Vi får et varmere, mer inkluderende og mer aktivt samfunn takket være alle som gjør en frivillig innsats. Vi ser også at frivillig sektor er en viktig arena for integrering. Våre tall viser at ca. 24 % av interessemeldingene som kommer inn til Frivillig.no er fra personer med foreldre født utenfor Norden, kan generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen fortelle.

Ved å samle alle frivillige oppdrag ett sted er det lettere for folk å finne noe de kan bidra med i sin kommune. Her kan alle finne noe som engasjerer dem, noe de har tid til og som de kan bruke sine ressurser på.

Under Arendalsuka holder Frivillig.no til på den flotte speiderskuta ”Pontos” som sjøspeiderne har seilt ned til Arendal. Båten ligger i Pollen og her inviteres det til samtaler og informasjon om åpen og inkluderende rekruttering og hvordan vi øker #frivilliginnsats.

Prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen og kulturminister Linda Hofstad Helleland på politisk rusletur i Arendal for å snakke om frivillighet.
Statssekretær Bård Folke Fredriksen, Generalsekretør i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen, og kulturminister Linda Hofstad Helleland på politisk rusletur i Arendal for å snakke om frivillighet. Her stoppet de ved Frivillig.no-båten.

Frivillig.no er en digital oppslagstavle for frivillige oppdrag. Kort fortalt gjør vi det enklere for organisasjoner å rekruttere nye frivillige, og enklere for folk å finne noe å engasjere seg i. Over 1000 organisasjoner er registrert og får inn i snitt 40 nye meldinger om dagen fra folk som vil bli frivillige.