Kulda er her igjen - er bilbatteriet lada og klart?

8.2.2017 07:00 | NAF

Kulda kommer og går denne vinteren. Har du opplevd startvansker tidligere i vinter fordi batteriet i bilen din har lite strøm, bør du forberede batteriet for neste kuldeperiode. – Kulda er i ferd med å senke seg over Sør-Norge igjen. En natts vedlikeholdslading av batteriet, gjør bilen din klar, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Hold bilbatteriet ditt toppladet gjennom vinteren med en vedlikeholdslader. (FOTO: NAF)

Flate batterier er den hyppigste årsaken til bilberging. Når temperaturen synker reduseres også bilbatteriets effekt dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal altså gjøre en mye tyngre jobb enn på sommeren.

- Ingen har lyst til å oppdage et flatt batteri på morgenen midt i hverdagsstresset. Med påfyll av strøm, vil ikke tidsklemma klemme enda hardere, sier Sødal.

Et godt råd er å alltid ha fulladet batteri. Batteriet har lettere for å få selvutlading når det ikke er toppladet. Når kuldegradene er mange eller når fokksnøen kommer seg inn i motorrommet og legger seg over batteriet, kan batteriet tømmes. En vedlikeholdslader er ikke kostbar, og den er enkel å bruke.

- Følg instruksjonene og sjekk i instruksjonsboka til bilen før du kobler laderen til bilen. En natt med lading, og batteriet er godt som gull igjen, rådgir Nils Sødal.

Noe annet som er lurt er å sjekke er at batteripolene er rene. Finnes det mye irr og skitt på polene gir det større selvutlading og hindrer kontakt med batteriet. Irr fjerner du med såpevann og børste. Skyll deretter med rent vann.

- Flere batteritips finner du på naf.no