KTV Group vinner viktig sak i retten

Dom av 1. oktober 2015 gir KTV Group fullt medhold i sak mot ABAX. ABAX selger elektroniske kjørebøker/systemer for sporing av biler/utstyr. Dommen fra retten sier at KTV Group slipper å betale uberettiget krav på kr 167 975, samt de får dekket saksomkostninger på kr 90 000.

Dette er en viktig prinsipiell dom for oss, som også vil hjelpe mange andre selskaper i samme situasjon, sier daglig leder i KTV Group Kennet Nilsen.

KTV Group ble kunde av ABAX i 2009. Selgeren fra ABAX forklarte blant annet at det var ulovlig å ikke ha kjørebøker i bilene. De la også frem at kostnaden med de elektroniske kjørebøkene, ville spares inn ved å avdekke privat kjøring fra ansatte. Begge deler selgeren opplyste om viste seg å være feil.I 2014 bestemte KTV Group seg å si opp avtalen selskapet hadde med ABAX. ABAX påsto da at i deres generelle betingelser, var det en bindingstid på 3 år, og en oppsigelse måtte sendes skriftlig den siste måneden i 3 års perioden. Om ikke dette ble gjort, ble avtalene automatisk fornyet med 3 nye år, med binding.

De generelle betingelsene fra ABAX var ikke levert eller signert , men til tross for dette hevdet ABAX at disse gjaldt. Nederst i den signerte kontrakten, var det tatt med et punkt hvor det henvises til at de generelle betingelsene er godtatt. KTV Group var ikke enig i dette, da de aldri hadde sett betingelsene ei heller godtatt dem. I e-poster sendt mellom selskapene før signering, fremkommer det tekst som sier "Det er ingen oppsigelstid".

Først tapte vi saken i Forliksrådet, men vi anket videre til Tingretten. Her vant vi saken sier Nilsen.

Vi er kjent med at ABAX har samme fremgangsmåte ovenfor alle kunder, og det er sikkert mange som blir presset til å betale uberettiget krav fra dem. Derfor tror vi denne dommen kan hjelpe andre.

- Forretningsmoral ute av kontroll

Nettopp eksempelet over, er en trend i Norge. Som næringsdrivende blir man ansett som en profesjonell aktør. Man skal kunne like mye om lover og regler, og juridiske betydninger og krumspring som en toppleder i for eksempel Statoil, med hele sitt støtteaparat. Dette utnytter mange bedrifter som ABAX, når de får deg til å signere slike kontrakter. Vi har opplevd det samme selv tidligere med selskaper som Sparebanken Vest, Svea Finans og Phonero, og det virker som om alle har sett muligheten til å lure, særlig små og mellomstore bedrifter, inn i slike feller. Altså bedrifter uten eget dedikert personell for avtaleinngåelser.

Fremgangsmåten til ABAX og deres likemenn, er at de på telefon og e-post fremlegger alt som meget lukrativt. Når tillit hos kunden er på plass, legges kontrakten på bordet, da med henvising til generelle betingelser som gjerne ikke vises, eller store avtaledokumenter på minst 40 sider, hvor selv ikke advokater klarer å tolke all avtaleteksten korrekt. De generelle betingelsen er typisk skrevet med liten skrift og med avansert advokatterminologi. Dette gjør det svært vanskelig for vanlige folk å forstå innholdet. Når du har satt signaturen på avtalen, er det for sent.

Vi skulle ønske norske rettsaler hadde sett og tatt tak i dette problemet, og hadde kommet med forslag til lovendringer hvor kun kontrakter og avtaler som inkluderer absolutt alt avtaleinnhold gjøres gjeldene. Altså et lovverk som gjør at man ikke kan skjule for eksempel generelle betingelser.

Litt morsom var det også at Øyvind Helberg, Portefølje direktør og styremedlem i ABAX, i retten bekreftet at han selv ikke kjente til hva som var innholdet i deres generelle betingelser.

Det som reddet KTV Group i denne situasjonen er utelukkende kvalitetssystemet BlueTag. I systemet sikres all kommunikasjon og leverandørbetingelser. Etter å ha hatt BlueTag i drift er alle tilsvarende konflikter stanset, eller vunnet i retten sier Nilsen.

KTV Group ble stiftet i Norge i 1992 av gründer Kennet Nilsen. Selskapet har bygget solid kompetanse innen vedlikehold til olje, gass og eiendoms sektorene. KTV Group er i dag tilstede i flere verdensdeler, og vi kan tilby verdensomspennede tjenester.Vi er aktivt ute og søker partnere for etablering i alle land og nasjoner, og har utviklet en helt unik partneravtale. Våre produkter og tjenester skiller seg klart fra mange andre leverandører, spesielt med våre unike vedlikeholdsavtaler hvor vi overtar vedlikeholdsansvar.Strategi for selskapet er langsiktig og over mange generasjoner. Vi har evnen til å tenke langt frem, og vi mener store deler av vedlikehold kommer til å bli utført av roboter, kontrollert via datamaskin.Vår FoU-avdeling har allerede skapt mye innen roboteknologi, og ikke minst markedstilpassede produkter og tjenester. Denne prosessen i selskapet vil aldri stoppe, og vi har evnen til å tenke det andre ikke tør.